Az amerikaiak csaknem kétszer több időt fordítanak internetes közösségi életükre, mint egy évvel ezelőtt; robbanásszerűen növekedett a Facebook és a Twitter közösségi portálokon töltött percek száma.
Az internetezők szokásait vizsgáló Nielsen Online intézet friss kutatása szerint a közösségi oldalakon - közöttük a Facebook, a MySpace, a Blogger, a Tagged, a Twitter és a LinkedIn portálon - eltöltött idő 83 százalékkal nőtt 2008 áprilisa és 2009 áprilisa között.
A leglátogatottabb portál a Facebook volt, ahol a látogatók által töltött összes idő 700 százalékkal növekedett a jelzett időszakban: 1,7 milliárd percről 13,9 milliárd percre. A portál legtöbb új tagja a 35-49 éves korosztályból került ki, és kétszer több 50-64 éves internetező regisztráltatta magát, mint 18 év alatti.
Ebben a rangsorban a második a MySpace volt, ahol idén áprilisban 5 milliárd percig tartózkodtak a virtuális életüket ott élők, ez jelentős visszaesés az egy évvel korábbi 7,3 milliárd perchez képest. A sorban a következő a Blogger, a Tagged és a Twitter.
Az eltöltött idő legnagyobb ütemű bővülését viszont az úgynevezett mikroblog szolgáltatást nyújtó Twitter könyvelhette el: a 2008 áprilisi 7,9 millió percről a mutató 300 millióra szökött idén áprilisra, ez csaknem 3800 százalékos növekmény. A Twitter különösen az előkelő társadalmi rétegek kedvelt virtuális közössége.
S bár az összidőt tekintve az egykor vezető MySpace visszaesett, a megtekintett online videók tekintetében még mindig az első számú közösségi portál. Tagjai idén áprilisban 384 millió percet töltöttek videonézéssel, ami látogatónként átlagosan 38,8 percet jelent. A Facebookon ez az érték 11,2 perc volt.
Jon Gibs, a felmérést készítő Nielsen Online alelnöke elmondta, hogy a Twitter berobbanása alaposan megváltoztatta a kiberteret. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy az internetes közösségi kötődések egyáltalán nem stabilak, amint a korábban verhetetlen MySpace példája is mutatja. Akármekkora és akármilyen gyorsan is növekszik egy portál, gyorsan kieshet a webhasználók kegyeiből - mutatott rá, megjegyezve, hogy sem a Twitter, sem a Facebook jövője nincs bebetonozva.
A Facebookban nemrégen iratkozott fel a 200-milliomodik felhasználó, de - mint elemzők rámutatnak - a közösségi portál még nem találta meg annak a módját, hogy hatalmas népszerűségét pénzben is kamatoztassa, ahogy ez sikerült olyan internetes óriásoknak, mint az Amazon, az eBay, a Google vagy a Yahoo. Egy orosz internetes cég mindenesetre 200 millió dollárt fektetett májusban a Facebookba, amelynek értékét 10 milliárd dollárra becsülik.