Erősen visszaesett a mobiltelefonok eladása 2009 első negyedében Ukrajnában, ahol több mint ötven százalékkal kevesebb ilyen készüléket értékesítettek, mint a múlt év azonos időszakában.
Az Unitrade Group holding által készített felmérés adatai szerint az idei év első három hónapja során Ukrajnában 860 ezer maroktelefont adtak el, ami 58 százalékos csökkenést jelent a tavalyi esztendő azonos időszakához viszonyítva, és 52 százalékkal marad el 2008 negyedik negyedévének értékesítési mutatóitól. Pénzben kifejezve a visszaesés aránya 2009 első negyedében amikor a piac 109,2 millió amerikai dollárt tett ki elérte a 71,6 százalékot 2008 azonos időszakához képest, amelyben 385 millió dollár értékben adtak el mobiltelefonokat közölte kedden a liga.net internetes ukrán üzleti hírportál.
A vizsgálat adatai szerint az ukrán mobiltelefon-piacon az eladási listát a Nokia készülékei vezetik 50 százalékkal, majd 27 százalékkal a Samsung és 14 százalékos értékesítési aránnyal a Sony Ericsson következik. Az évek óta dobogós helyezett három márka az idei év első negyedében összesen a piac 91 százalékát birtokolta, ami két százalékkal kevesebb a megelőző esztendő hasonló időszakához képest. Jelentősen megerősítette piaci pozícióit a Nokia, amelynek piaci részesedése egy évvel korábban 41 százalék volt, miközben a Samsung-készülékek eladási aránya 10 százalékkal, a Sony Ericsson-maroktelefonoké pedig egy százalékkal csökkent.
A piac csökkenése ellenére nőtt az okos telefonok és kommunikátorok eladása, ezek értékesítési aránya 12,2 százalékot tett ki 2009 első három hónapjában, szemben a múlt év hasonló időszakának 8,7 százalékos eladási részesedésével szemben. Ugyancsak nőtt a vizsgált időszakban az érintős képernyővel, GPS-vevővel és Wi-Fi-modullal ellátott maroktelefonok eladása. Az idei év első negyedében értékesített mobiltelefonok 29 százaléka harmadik generációs, 3G készülék volt, míg a tavalyi év azonos időszakában 15 százalékot tett ki az arányuk.