Egyszerűsödik a vámügyintézés az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, 2010-ben befejeződő fejlesztések révén - közölte a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) szerdán.
A program keretében 2008. június 1. óta zajlik az "Egyablakos vámügyintézés megvalósítása" című, mintegy 2 milliárd forint költségű kiemelt projekt a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ vezetésével, a Vám- és Pénzügyőrség szakmai irányításával.
A programban további 8 intézmény - az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Gyógyszerészeti Intézet - is részt vesz.
A VPOP tájékoztatása szerint az együttműködő intézmények között a vámügyintézésekkel kapcsolatos engedélyadatok átadása elektronikus kommunikációs csatornán fog megvalósulni.
A projekt megvalósításának folyamatában 2009. március végén a vámhatóság sikeres kommunikációs teszteket végzett a közlekedési és a gyógyszerészeti hatósággal. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal közbeszerzési eljárás során választotta ki azokat a vállalkozókat, amelyek a jelenleg az egyablakos vámügyintézéshez kialakítandó informatikai rendszer tervezésén dolgoznak. Három konzorciumi tag - a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal és a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal - a közbeszerzési eljárások előkészítésének, illetve lebonyolításának szakaszában tart.
A Vám- és Pénzügyőrség belső erőforrások bevonásával végzi számos meglévő rendszerének módosítását, fejlesztését az APEH pedig elkészítette az igazgatási rendszertervét és erről folyamatosan egyeztet a vámhatósággal.
A fejlesztési munkák mellett több intézmény beszerezte az egyablakos vám rendszerhez szükséges hardver- és szoftvereszközöket is - közölte a VPOP.