Siemens repülőtéri infrastruktúra megoldások

Kovács Attila, 2009. augusztus 8. 14:25

"Green and Efficient Airports" – ezzel a mottóval jelentkezik a Siemens AG az inter airport Europe kiállításon, melyet október 6-tól 9-ig a München nyugati peremén megépült új vásárvárosban, a Munich Trade Fair Centre-ben tartanak meg. A vállalat olyan termékeket, megoldásokat és szolgáltatásokat mutat be, melyek segítséget nyújtanak a repülőterek és légitársaságok menedzsereinek, hogy a modern repülőtéri üzemmel szembeni állandóan növekvő követelményeknek meg tudjanak felelni.

A repülőtéri folyamatok súlypontjait a poggyászkezelés, az utas-, ill. jegykezelés, a biztonság, az IT-rendszerek integrációja, valamit az épület-és energia-menedzsment képezik. A repülőtéri infrastruktúra hatékony és összehangolt megoldásai lényeges szerepet játszanak az erőforrás- és energiafelhasználás optimalizálásában.        

A Siemens Mobility bemutatja a Sibag Cross nevű új poggyászkezelő (-szállító és                  -válogató) rendszerét. Ez a hibrid megoldás kombinálja a tálcás (konténeres) szállítószalagot a keresztszalagos válogatási technikával, és egyesíti a gyors és kíméletes egyedi poggyászdarab-kezelés és  a helytakarékos válogatás előnyeit. Az elosztó (disztribúciós) logisztikában már régen jól bevált keresztszalagos válogatást a Siemens ezzel behozza a repülőtéri poggyászkezelés területére, helyettesítve az eddigi billenőtálcás válogatást. A Sibag Cross normál és nagyméretű poggyászdarabok kezelésére egyaránt alkalmas, és nemcsak nagy csomagkezelő rendszerekben, hanem kisebb létesítményekben is gazdaságosan alkalmazható, ahol viszonylag csekély igény van a válogatási funkcióra.

A Siemens Industry Automation a Simatic RBS (RFID Baggage System) rendszercsaláddal jelentkezik, amelyet kifejezetten a hatékony repülőtéri poggyászfelismerés igényeire, az olvasási sebesség növelésére fejlesztettek ki a Datalogic Automation céggel közösen. Az új Simatic RBS9001 rendszer az RFID-technikát lézer-technológiával kapcsolja össze, és megbízhatóan felismeri a modern RFID-címkével vagy a hagyományos vonalkóddal ellátott poggyászdarabokat. Így a repülőtér üzemeltetője lépésenként állíthatja át logisztikáját a vonalkódról az RFID-re, úgy, hogy közben még vonalkódos csomagokat is kezelni tud, pl. olyanokat, amelyek más repülőterekről érkeznek.

Utaskezelés, biztonság, IT-integráció


A „SiPAX“ (Siemens-Passenger) megoldással a Siemens IT Solutions and Services teljes körű, moduláris felépítésű megoldást mutat be, amellyel a repülőterek a légi utasoknak optimális információ-szolgáltatást nyújthatnak, például a helyfoglalástól a felszállásáig, biztosítva a tempós „becsekkelést“ és beszállást. Ennek központi információs „fordítókorongjául“ az „Airport Integration Platform“ szolgál, amely lehetővé teszi az egyes légitársaságok közötti információcserét. A rendszer segít betartani a menetrendeket, és minimumra csökkenti a felszállási késedelmet.

A „mobile Check-in“ modul révén minden légitársaságnál ugyanolyan kényelmes módon lehet mobiltelefonról becsekkelni. A „biometrikus utasfolyamat“ biometrikus jellemzőket alkalmaz (pl. az ujjlenyomatot) az utas gyors és biztos azonosítására. A biometriát a jegykezelésnél (check-in), beszállásnál és a határátlépésnél is fel lehet használni. A „Location-based Services“ szolgáltatás révén a légitársaságok tájékoztatást kapnak arról, hogy az utas egy adott pillanatban hol tartózkodik a repülőtéren. A kezelő és beszállító személyzet így személyre szóló felhívást tud küldeni az utas handy-jére.

A Siemens Mobility Carfinder megoldása, mint neve is mutatja, arra szolgál, hogy egy parkolóban elhelyezett autót gyorsan meg lehessen találni. Ez főleg persze nagy parkolóházak esetében hasznos. Amikor a kocsival behajtanak a parkoló valamely emeletére ill. annak kiválasztott szektorába, a rendszámról videofelvétel készül. Amikor a visszatért tulaj a kocsijáért megy, vagy a parkolójegyet dugja egy olvasóba, vagy egy érintős képernyőn beadja a rendszámot. A rendszer erre 3D-grafikával megmutatja, hogy hol van a jármű.

A biztonságtechnika területén a Siemens Building Technologies a Siveillance ELS Vantage menedzsment-megoldással és a SiteIQ intelligns video-megfigyelő rendszerrel demonstrálja, hogy hogyan lehet egy modern repülőtér biztonságát megbízhatóan és költség-hatékonyan garantálni. A tűzbiztonság középpontjában a Sinorix-termékcsalád áll, amely testre szabható megoldásokat kínál a különféle tűzoltási igényekre.

A világ top10 repülőterei közül hat van felszerelve Siemens poggyászkezelő rendszerrel. A Skytrax független légiforgalmi kutató intézet több mint 8 millió légi utas körében végzett felmérés alapján állította össze a világ tíz legjobb repülőterét tartalmazó listát. A felmérés 39 értékelési kritérium alapján 190 repülőteret rangsorolt. A top10-ből haton működik a Siemens Mobility által létesített poggyászkezelő rendszer. Ezek: Incheon International Airport Dél-Koreában (ez a listavezető, azaz a felmérés szerint jelenleg a világ legjobb repülőtere), továbbá Hong Kong, Kuala Lumpur, München, Szingapúr és Zürich. A Siemens több mint 300 logisztikai rendszert installált repülőtereken. Közöttük vannak a világ legnagyobb poggyászkezelő rendszerei: Dubai, Madrid és Peking repülőterén.

A Siemens megrendelést kapott a lisszaboni repülőtér csomagkezelő berendezésének bővítésére

Az ANA Aeroportos de Portugal SA, a legnagyobb portugáliai repülőtér (Lissabon, LIS) tulajdonosa és üzemeltetője a Siemens Mobility divíziójának adott 31,5 millió euró értékű megrendelést a légikikötő poggyászkezelő rendszerének (Baggage Handling System, BHS) bővítésére. A projektet 2011 elejére kell befejezni.

Az ANA úgy számol, hogy 2017-re a LIS utasszáma évi18 millióra növekszik, ami 4 millióval nagyobb a jelenleginél. Az ezzel együtt növekvő poggyászmennyiség kezelésére a meglévő poggyászkezelő rendszer kapacitását közel kétszeresére kell növelni. Ez óránként 8400 darab poggyász válogatását és szállítását fogja megkövetelni.

Konkrétan 56 új jegykezelő pultot, öt poggyászkiadó karrusszelt és két, túlméretes darabok kiadására szolgáló egységet kell installálni. Továbbá felszerelnek négy szállítósort (transfer line) 8500 méter összes hosszúságban, és 50 darab poggyászcsúszdát. A meglévő rendszert hét poggyászkiadó karusszellel, egy előválogatóval és két automatikus elosztó gyűrűvel egészítik ki. A projekt terjedelméhez tartozik a teljes gépészeti és elektro-installáció, a Simatic vezérlő szoftver telepítése, és az egész rendszer üzembe állítása.