Az idei év vége felé a mobiltelefon készülékek világpiaca az értékesítési darabszám szerint ismét növekedési pályára léphet, de az értékesítési árbevétel a visszafogott fogyasztói magatartás miatt továbbra is nyomás alatt marad - mondta a Gartner piackutató igazgatója Carolina Milanesi a Dow Jones Newswires hírügynökségnek.
A Gartner kimutatásai szerint a világpiaci értékesítési volumen a második negyedévben éves bázison 6,1 százalékkal 286 millió darabra csökkent, ami éves bázison immár sorban egymás után a harmadik negyedéves visszaesés, javulást jelent viszont havi bázison, az első negyedévi 269 millió darabos értékesítéshez képest.
Az átlagos értékesítési ár csökkenésének üteme felgyorsult és már hátrányosan érinti a középkategóriás és olcsó készülékek gyártóinak bevételét is.
A piacon két ellentétes folyamat figyelhető meg. A vásárlók egy része a legdrágább, legfejlettebb készülékekre cseréli le telefonját, másik részük viszont olcsóbb, egyszerűbb készülékekre vált át. Az átlagos készülék értékesítési árat a feltörekvő piaci értékesítések növekvő világpiaci részaránya is lefelé húzza, mivel itt számos olcsó, de funkciógazdag modellel jelentek meg a gyártók. "Az első negyedévinél jóval visszafogottabb bevétel növelési lehetőségekkel állunk szemben" - mutatott rá Milanesi.
A piaci értékesítési volumen mindezek ellenére is a negyedik negyedévre már növekedést mutathat számos nagy készülék gyártó cég, például a Sony Ericsson és Motorola Inc. év végére időzített új modelljeinek köszönhetően. A piaci forgalom felfutásának irányába hat a javuló fogyasztói bizalom, valamint a kiskereskedő hálózatok csökkenő készlet értékesítési volumene is.
Az összesítés szerint a Nokia piaci részesedése a mobiltelefonok piacán a tavalyi 39,5 százalékról 36,8 százalékra, a Samsungé 19,3 százalékról 15,2 százalékra, az LG részesedése 10,7-ről 8,8-ra, a Motoroláé 10-ről 5,6 százalékra, a Sony Ericssoné pedig 7,5 százalékról 4,7 százalékra esett.