Fizetőssé alakítja az okostelefonokra szabott online tartalomszolgáltatások rendszerét Németországban az Axel Springer lapkiadó vállalat.
Mathias Döpfner, a társaság vezérigazgatója szerint fel kell számolni az ingyenesség kultúráját az interneten. "Kiadóként szent kötelességünk mindent megtenni azért, hogy a minőségi újságírás stabil gazdasági alapokra épüljön a digitális világban. Ez az olvasók érdeke is, hiszen máskülönben hamarosan nem marad senki, aki megengedheti magának, hogy igazán tartalmas anyagokat közöljön az interneten" - mondta Döpfner a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című német lapnak.
A minőségi online újságírás egyik tartóoszlopa a reklámbevétel. "A másik az úgynevezett paid content, vagyis az, hogy pénzért lehet hozzáférni az exkluzív kínálathoz, és díjazás fejében lehet igénybe venni a speciális szolgáltatásokat" - mondta a vállalatvezető az FAZ pénteki számában megjelent interjúban. "Történelmi távlatban vizsgálva a kérdést pontosan látható, hogy az olvasó hajlandó fizetni a színvonalas tartalomért. Miért lenne hirtelen minden másként az új, digitális világban?"
Döpfner szerint a jövőben leginkább a mobiltelefon veheti át a papírra nyomtatott újság szerepét, a médiacsoport ezért ezen a területen próbálkozik először. "Az Apple-féle iPhone-ra szabott szolgáltatásokat fejlesztünk, és előfizetéses rendszerben vezetjük be ezeket idén ősszel. Az Apple alkalmazások áruháza, az Apple AppStore sikere mutatja, hogy hatalmas piaca lehet az ilyen megoldásoknak" - mondta a lapkiadó vezetője.
Ősztől fizetni kell majd például a legnagyobb német bulvárlap, a Bild mobiltelefonos kiadásához. Egy másik terv is formálódik. Az Axel Springer németországi regionális lapjainak online változatait az úgynevezett freemium üzleti modell szerint kívánják átszervezni. Ez azt jelenti, hogy ingyenes marad a napi hírszolgáltatás, az exkluzív anyagokért, az archívum használatáért és egyéb extra szolgáltatásokért pedig előfizetői díjat szednek.
Arra a felvetésre reagálva, hogy korábban volt már hasonló kísérlet, és kudarcba fulladt, Döpfner elmondta: "Második vagy harmadik próbálkozásra sikerülhet. A minőségnek ára van, és az utóbbi évszázadok tapasztalata alapján ezt az olvasók is elfogadják. Az a fontos, hogy egyszerű és vonzó megoldásokat találjunk, amelyeket az olvasó könnyen tud használni, és akar is használni" - mondta a Magyarországon is érdekelt német Axel Springer AG vezérigazgatója.