Vezérigazgatók a válságról

Vértes János, 2009. október 1. 18:46

A XVIII. Vezérigazgatói Találkozó második munkanapján, október elsején egy teljes délutánt szentelt az infokommunikációnak, részben hagyományból (ezeknek a röjtökmuzsaji menenedzsertalálkozóknak mindig hangsúlyos témája volt az informatika), részben azért, mert az informatikai cégeket sem kerülhette el a válság, és végül, de nem utolsósorban azért is, mert nem csak „békeidőkben”, hanem ilyen válságos hónapokban is húzóerőt jelent ez az ágazat.

Kuthy Antal, az E-Group ázsiai vezérigazgatója ugyan még délelőtt, videokonferencia-kapcsolással jelentkezett be Hongkongból, de a többi ICT manager megszólalása délutánra maradt. Bár szakmánk első előadója, Bacsó Péter, az Accenture ügyvezető igazgatója, általánosságban vázolta fel a válságban követendő stratégiát (innováció, ügyfélcentrikusség stb.), ám külön is kitért arra a rossz gyakorlatra, amikor a pénzhiány miatt visszafogják a cégek a beruházásokat, azon belül is az informatikai beruházásokat. Amellett, hogy a beruházás helyett inkább a működési költségeken kellene takarékoskodni, a helyes magatartás mindenképpen az lenne, ha strukturális, stratégiai alapokon vizsgálná meg minden cég, hogy a válság utáni időszakban mi az, amire elsősorban szüksége lesz, és ebben többnyire kulcsszerepet játszik az informatika.

Papp István, a Magyar Telekom vezérigazgató helyettese „Evolúció és válság” címmel foglalta össze a válság tanulságait. Ezek közül az informatikát az a tanulság érinti leginkább, hogy „vállalj kockázatot és fektess be piacfejlesztésbe”! Az előadás az interaktív televíziózástól kezdve egy sor példát említett arra, hogy miben alkalmazkodik ehhez a tanulsághoz, de egy sor példát mondott arra is, amikor csak utólag sikerült levonni a tanulságot, a Magyar Telekom sem reagált időben a bajra, még négy hónappal a válság kitörése után is jelentős béremelések történtek, ambiciózus pénzügyi tervek fogalmazódtak meg.

Veréb Elemér,
a Provice ügyvezető igazgatója a cégek stratégia-központúságában látja a megvalósítandó célt, és kiemelte, hogy a humánerőforrás- és informatikai befektetések mennyivel gyorsabban térülnek meg a stratégiai munkakörökben.

A VMware magyarországi igazgatója, Kozák Tamás előadásának címében kiadta a jelszót: „Válságkezelés – Kezdjük az informatikával!” Már csak azért is, mert az informatika ma már minden cég életét áthatja, a mobiltelefontól a tűzfalig ott van mindenütt. A cég elsősorban a virtuális szerverrendszerek kialakításával csökkenti a CapEx, OpEx költségeket, üzleti kockázatot.

Egy sor meghatározó informatikus vett részt az infokommunikáció helyzetét áttekintő kerekasztal-beszélgetésen: Antonio Felizardo, a Hungaro DigiTel vezérigazgatója; Bella Zsolt, a British Telekom Hungary regionális értékesítési igazgatója; Gőgh Attila, a Pannon GSM értékesítési igazgatója; Hodosi Péter, a StreamNet értékesítési igazgatója; Papp Péter, a Kancellár.hu vezérigazgatója; Sátor Csaba, az Interware vezérigazgatója; Sugár Mihály, a Bellresearch vezető tanácsadója és Zsembery György, az Invitel értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.

Miután a kerekasztal-beszélgetés résztvevői közül többen is hangsúlyozták, hogy a frontend oldalon, vagyis az ügyfélkapcsolati területen semmiképpen sem szabad spórolni, a szükséges takarékossági intézkedéseket amögött kell végrehajtani, szinte törvényszerű, hogy informatikai előadások-beszélgetések sorát György István, az update Software Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója az ügyfélmenedzsment témakörének áttekintésével zárta „CRM a változások küszöbén” címmel.