A párizsi Disneylandben megrendezett európai Oracle-felhasználói konferenciáról (OAUG 2000) szóló múlt heti beszámolónkat folytatva egy csöppet még elidőzünk a játékvároska bányavasútjának időnként őrjítő sebességével megegyező tempóban száguldó internet világánál, amit az Oracle ugyan igyekszik hasonló ütemben követni, de a felhasználók többsége csak a babavasút sebességével képes utána cammogni. Mégis akadnak kivételek, s valószínűleg nem véletlen, hogy néhányuk neve idehaza sem cseng idegenül, hiszen - az Oracle-termékek árfekvését ismerve - az új megoldásokat alkalmazó "úttörőkként" elsősorban a tőkeerős multik jöhetnek szóba.
Nézzük meg egy-két, az internetes alkalmazásban élenjáró cég példáján keresztül, mennyire valóságosak az Oracle által hangoztatott előnyök, illetve milyen lépésekre késztetik ezek a vállalkozásokat. A hazai sajtóból már jól ismert a tavaly novemberben bejelentett, első és máig legnagyobb szövetség, az Auto-Xchange, amelyet a három gépkocsigyártó óriás, a Ford, a General Motors és a DaimlerCrysler hozott létre. A trió tagjai versenyképességük növelése érdekében egy Oracle alapú internetes, a beszállítókat érintő elektronikus piacot hoztak létre, amelytől beszerzési költségeik 5-10 százalékos csökkentését remélik, ami az autóiparban igen jelentősnek számít, főként ha azt is hozzátesszük, hogy mindezt egy éven belül kívánják elérni. Február végén hangzott el a szintén Oracle e-business platformon működő GlobalNetXchange bejelentése, miszerint online beszállítói piacot hoz létre a szuper- és hipermarketekbe "könnyű" árukat (soft goods) értékesíteni kívánók ajánlatainak optimalizálására. Ennek - a várható megtakarítás reményében - ma már a két nagy vetélytárs, a Sears és a Carrefour is tagja, s kezdetben kettőjük felé összesen mintegy 80 milliárd dolláros online beszállítói tranzakció optimalizálását várják. Március
közepén az FP-Xchange a globális erdészeti termékek beszállítói láncának teremtett közös platformot az interneten. Az erdészeti termékek előállítói számára B2B e-commerce megoldásokat kínáló Fibermarket.commal egyetértésben 600 milliárd dolláros papír-, cellulóz-, farost- és más, az épületekkel kapcsolatos termékterületeket érintő online beszállítói láncot hozott létre. És alig két hete jelentette be a hongkongi telekommunikációs szolgáltató, a Cable&Wireless Hong Kong Telecom, hogy az Oracle-lel karöltve, a költséghatékony beszerzés elérése céljából Kína egész területét érintő, a legkülönbözőbb e-business szolgáltatásokat tartalmazó B2B elektronikus piacot kíván megteremteni.
S végül egy gyors összefoglaló. A több mint 250, elsősorban az európai, közép-keleti és afrikai felhasználóknak szóló prezentáció előadói közül csaknem 100-an saját cégük installációs, üzemeltetési, illetve régebbi alkalmazásaik frissítésével kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg a hallgatókkal, míg az Oracle szakemberei az Oracle-alkalmazások legfrissebb, web alapú verzióit demonstrálták. Közülük a leglátogatottabbak az online transzformációt elősegítő, teljes változatában az év végén, az Oracle berkeiben már alkalmazott termékkészlettel pedig március végén megjelenő Oracle Applications R11i-ről szólók voltak. De hasonlóképpen nagy érdeklődés kísérte azokat, amelyek az EMEA-szerte több mint 59 cégnél - például a Reutersnél és a TeleDenmarknál - működő, a belső beszerzéseket online útra terelve optimalizáló Internet Procurementet ismertették. Nem maradtak érzéketlenek a felhasználók az Oracle szakaszos vagy gyors euróadaptációt kínáló migrációs ajánlata iránt sem, amely leállás nélküli átállást ígér. A konferencia kapcsán érzékelhettük, hogy megnőtt - legalábbis tőlünk nyugatra - a tanácsadó cégek ázsiója, ami parin áll a transzformációra való felkészüléssel és a végrehajtással
járó feladatok nagyságrendjével, illetve
a sikeres CRM, SCM vagy akár csak egy "egyszerű" vállalati adattárház megoldás utáni vágyakozással.
(Bővebb, a hazai piac igényeihez
igazított beszámolóval két hét múlva jelentkezünk, ugyanis a jövő héten a hazai felhasználók négy napon keresztül Sopronban tanulhatnak az előadóktól és egymástól a HOUG keretében.)