Miközben az informatikai piacon átlagosan 10 százalékos visszaesés következett be minden szegmensben, az egyéni felhasználók által vásárolt hordozható gépek (notebook) eladása 10 százalékkal nőtt - mondta szerdán budapesti sajtótájékoztatóján Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója.
Gottlieb hozzátette: az informatikai piac a bruttó hazai termék (GDP) alakulásának megfelelően változik, s kis eltéréssel ugyanolyan mértékben nő vagy csökken, ahogyan a GDP. A kínai többségi tulajdonban lévő, asztali és hordozható számítógépeket gyártó Lenovo nem teszi ugyan közzé leányvállalatai adatait, ám a vezérigazgató elmondta, hogy az idei harmadik negyedévben 5,2 százalékos volt a cég magyar piaci részesedése, ami 0,2 százalékponttal nagyobb az egy évvel korábbinál. A válság ellenére a cég azért tudta növelni részesedését, mert termékei keresettek az egyéni felhasználók körében.
Gottlieb István elmondta, az elmúlt negyedévben az egyik népszerű termékcsalád gépeiből 11 ezret adtak el annak ellenére, hogy közép- és felső kategóriás eszközökről van szó. A Lenovo ki tudta használni az IT-piaci változásokat, s az a célja, hogy megtartsa növekedési potenciálját a hordozható gépek területén is. Ugyanakkor céget is megrázta a válság, aminek következtében kezdetben a cég profitabilitása jelentősen csökkent, s átszervezték a vállalatot.
Gottlieb István úgy vélte, a kialakult viszonyokra már nem válságként kell tekinteni, hanem adott helyzetként kell felfogni, ami 1-3 évig még nem változik jelentősen. Ebből következően nem a válság végére kell készülni, hanem a mostani helyzetben kell sikeresnek lenni. A magyarországi nagy ügyfelekre is jellemző, hogy jelentősen visszafogták vásárlásaikat. Ezt mutatja az is, hogy fele-harmadannyi kérés érkezett tőlük az idén, mint egy évvel ezelőtt.
A világszerte 20 ezer alkalmazottal dolgozó Lenovo 160 országba szállítja termékeit, s Kínában 30 százalékos részesedéssel rendelkezik. Tavaly a termékek 50 százaléka Kínában, 15 százaléka a fejlődő, 35 százaléka pedig a fejlett piacokon, Észak-Amerikában és Nyugat-Európában talált gazdára. Az eladott termékek 65 százaléka notebook, a többi asztali gép. Magyarországon az arány kissé más, itt az eladott gépek 80 százaléka hordozható számítógép.