Az internetes és távközlési szolgáltatásokat nyújtó GTS-Datanet Kft. 2010-ben a vezetékes távközlési piac növekedését kismértékben meghaladó, 2 százalékos árbevétel-növekedést tervez, aminek alapját a GTS csoport új stratégiája képezi: a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek az üzleti, közép- és nagyvállalati, valamint nagykereskedelmi ügyfelek kiszolgálására a magyar piacon és a közép-európai régióban.
A stratégiai cél elérése érdekében a csoport elindította régiós Ethernet projektjét is, amelynek lényege, hogy a beruházás során egységessé teszik és fejlesztik a mintegy 17 ezer kilométer kiterjedésű, Csehországot, Szlovákiát, Lengyelországot, Magyarországot és Romániát lefedő optikai hálózatot.
A társaság tavaly az első félévben 27 millió euró, mintegy 7,8 milliárd forint árbevételt ért el, míg kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) 5 millió eurót, 1,5 milliárd forintot tett ki. A cég beruházásokra 1 millió eurót, 0,3 milliárd forintot költött az első hat hónapban.
A társaságnak 2008 első félévében az árbevétele 7,6 milliárd forintot ért el, az EBITDA-ja pedig 1,1 milliárd forintot tett ki, az egész évben a bevétele 15,5 milliárd forint, az eredménye pedig 2,14 milliárd forint volt.
A GTS-Datanet 2008-ban 1,41 milliárd forintot fordított beruházásokra, és ugyanennyit tervez költeni fejlesztésre 2009-ben és 2010-ben is.
A társaság közlése szerint a magyar távközlési piac 2009-ben enyhén, mindössze 1-2 százalékkal csökkent 2008-hoz képest. Az ügyfelek a korábbinál sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek a költséghatékonyságra, ami a már meglévő szerződések újratárgyalását, bizonyos esetekben a szerződési feltételek módosítását jelentette.
A hagyományos vezetékes telefonszolgáltatások előfizetői köre évek óta folyamatosan zsugorodik. Ez a trend tavaly is folytatódott, bár elsősorban a lakossági előfizetők körében: a cégek többsége továbbra is ragaszkodik a vezetékes telefonhoz, mivel az üzletmenethez alapvető fontosságú szolgáltatásnak tekinti. Ebben a szegmensben is megfigyelhető azonban, hogy a vezetékes hangforgalom csökkenésével párhuzamosan folyamatosan nő az internet, IP alapú hangszolgáltatások népszerűsége.
A magyar internet piac szintén átalakulás előtt áll: az ADSL-piac 2004 óta tartó töretlen fejlődése megtorpant, ami elsősorban a mobilinternet rohamos térnyerésének, valamint az erős kábeles konkurenciának köszönhető.
A GTS Datanet várakozása szerint az ADSL piacnak az idén átmeneti lendületet adhat az internetes tevé, az IPTV szolgáltatás értékesítése, de az ADSL szolgáltatás 2004 és 2008 közötti aranykora már nem tér vissza. Már csak azért sem, mert pár éven belül már az optikai hálózaton keresztül biztosított vezetékes internet számít majd a legmodernebb, legnépszerűbb megoldásnak. Mivel ez utóbbi gyakorlatilag korlátlan sávszélességet képes biztosítani, így a kábeles internetnek komoly kihívója lesz.
Tavaly az üzleti adatszolgáltatások piaca a vezetékes hang- és internetpiachoz hasonlóan stagnált, és szintén átalakulóban van. A telephelyek közötti adatáramlás biztosításában valamelyest csökkent a bérelt vonali megoldások aránya, növekedett viszont az IP VPN
(Virtual Private Network) technológia szerepe. Az IP VPN szolgáltatások igénybe vétele jelenleg elsősorban a nagyvállalatokra jellemző, de a cég várakozása szerint a következő években egyre több közepes vállalkozás is áttér majd erre a költséghatékony, mégis nagy biztonságot garantáló megoldásra.
A társaságnak 47.000 ügyfelek van, ezek közül mintegy 40 000 szélessávú előfizető. A szélessávú előfizetők nagyjából 75 százaléka lakossági, 25 százaléka üzleti ügyfél.