A New York Times bejelentette, hogy elszánta magát a nagy lépésre, és így a komolyabb napilapok közül elsőként jövőre fizetőssé teszi internetes kiadását.
A lapkiadók régóta beszélnek egy ilyen forgatókönyvről, mivel az ingyenes, reklámokból fenntartott online híroldalak és elektronikus újságok egyre komolyabb mértékben elszívják az olvasóközönséget a nyomtatott orgánumoktól. A kisebb példányszám miatt a hirdetők sem hajlandóak már annyit fizetni, mint korábban, az online kiadások reklámbevételei pedig nem pótolják a kiesést. Egyes lapok, mint például a Wall Street Journal, előrelátóan kezdettől csak pénzért tették elérhetővé internetes verzióikat, ez azonban inkább csak a szűkebb, fizetni is hajlandó célközönségre fókuszáló lapok esetében vált be. A nagyobb újságok viszont eleve nem engedhették meg maguknak, hogy ne legyenek jelen a világhálón és így átengedjék a terepet az új elektronikus sajtónak.
A New York Times egyelőre óvatosan szeretné bevezetni az új üzleti modellt: az olvasóknak csak akkor kellene majd fizetni, ha egy hónapban az előre meghatározott számú ingyen olvasható cikknél többet szeretnének elolvasni. A lapkiadó tisztában van vele, hogy a lépéssel drámai módon fog csökkenni olvasóinak száma: a neves újságot jelenleg mintegy 20 millióan olvassák a világhálón. A nagy kérdés persze az, hogy a hagyományos sajtó képes lesz-e elég előfizetőt toborozni a neten, vagy pedig az emberek inkább az ingyenes hírblogokhoz és az olyan másodlagos forrásokhoz fordulnak-e majd a hírekért, mint például a Google News.