Nexon: Növekedés és beruházás a recesszió ellenére

forrás Prim Online, 2010. február 4. 17:36

A Nexon 2009-es éves eredményei a recesszió ellenére is növekedést mutatnak, sőt, a vállalatnál jelentős informatikai beruházásokra is sor került.

2009-ben a válság ellenére kismértékben nőtt a magyar humáninformatikai piacot vezető Nexon árbevétele, így meghaladta a 2,8 milliárd forintot. Mivel tavaly a jelentős informatikai megrendelések és a nagy pályázatok elmaradtak, a vállalat több korábbi ügyfele pedig leépítésekre vagy tevékenységének megszüntetésére kényszerült, az eredmény mögött jelentős munka rejlik.

A válságnak ugyanakkor nem csak negatív, hanem pozitív hatásai is voltak a Nexonra nézve, sok vállalat egyértelműen a nehéz gazdasági helyzet miatt fordult a költséghatékonyabb megoldások felé. Így például jelentősen nőtt az optimális munkarendek kialakítását segítő munkaidő-nyilvántartó szoftverek iránti igény. Emellett számos vállalat felismerte, hogy a humánügyviteli feladatok kiszervezésével növelheti hatékonyságát, ami nagymértékben hozzájárult a Nexon outsourcing üzletágának közel 20 százalékos növekedéséhez.

Hangsúly az SaaS alapú szolgáltatásokon


A Nexon a humáninformatikai piac kétharmadát jelentő kkv szektorban 5 százalékkal növelte az eladott licencek számát, ennek köszönhetően sikerült megőriznie domináns pozícióját. „A számokban kifejezett eredmények mellett ugyanakkor arra is büszkék vagyunk, hogy a válság ellenére sem kellett elbocsátani munkatársakat, sőt, az alkalmazottak száma kis mértékben még növekedett is” – mondta Ocskay Szilárd, a Nexon ügyvezető igazgatója.

A vállalat stabilitását mutatja, hogy több mint 50 millió forintos informatikai beruházást hajtott végre. Ennek eredményeként növekedett a Nexon rendszereinek teljesítménye, továbbá kialakításra került egy korszerű technológián alapuló virtualizált szerverkörnyezet, amely a távoli elérést választó ügyfeleket szolgálja ki. Ocskay Szilárd emellett úgy gondolja, hogy a válság idén is éreztetni fogja hatását, ezért terveik között szerepel az egy bérlős hosztingolt megoldások (SaaS – Software as a Service) hangsúlyosabbá tétele, amelyek révén az ügyfelek a licenc megvásárlása és nagyobb beruházás nélkül is minőségi szolgáltatáshoz juthatnak.

Az ügyvezető tapasztalatai szerint egyre több vállalat ismeri fel annak jelentőségét is, hogy a dolgozók bevonhatók a HR folyamatokba, így 2010-ben a legnagyobb fejlődés az interaktív felületek és a dolgozói önkiszolgáló rendszerek területén várható. Ezt támasztja alá az is, hogy a cég 2009-ben több száz ügyfelénél vezette be a persONLINE webes dolgozói önkiszolgáló rendszerét.

 

A Nexon eredményei az elmúlt években:
  2008 2009
Árbevétel (eFt) 2 794 000 2 820 000 
Eredmény (eFt) 259 000 290 000
Létszám 220 235
Ügyfélszám 3 000 3 100

 

A SaaS-ról
Az SaaS (Software as a Service – szoftver, mint szolgáltatás) lényege, hogy a szolgáltató online hozzáférést biztosít szoftvereihez, és a használat függvényében számítja ki a havidíjat. A szoftver így tulajdonképpen nem kerül a vállalat tulajdonába, csak igénybe veszi, használja annak különböző funkcióit. A program fejlesztéséről, frissítéséről, valamint a szükséges infrastruktúra üzemeltetéséről egyaránt a szolgáltató gondoskodik.

Az SaaS rendszer előnye, hogy bár a vállalat elvégezheti a szoftver által támogatott feladatokat, nem kell nagyobb beruházással számolni a bevezetésekor, hiszen nincs szükség sem a licenc megvásárlására, sem az informatikai háttér fejlesztésére. Ezért ez a megoldás elsősorban az olyan cégek számára előnyös, amelyek kevés erőforrással rendelkeznek. A szolgáltatás további előnye a tervezhetőség, a költségek könnyen ellenőrzés alatt tarthatók a havidíjas rendszer révén. A szoftver használatától függő havidíj révén ráadásul ez a megoldás különösen költséghatékony a kisebb vállalatok számára, akik nem használnák ki egy saját tulajdonú rendszer lehetőségeit.

A SaaS esetében két alapvető modell létezik: az egy bérlős és a több bérlős. Utóbbi esetében a szoftver havidíja alacsonyabb, ugyanakkor testreszabhatósága erősen korlátozott, ezért elsősorban akkor jelent megoldást, ha a vállalatnak nincsenek speciális igényei.

 

Az alábbiakban összefoglaltuk a szoftvervásárlás, az SaaS szolgáltatás valamint az outsourcing főbb előnyeit, illetve azokat a szempontokat, amelyeket a vállalatoknak célszerű mérlegelnie a választás előtt:
  Főbb előnyök Főbb hátrányok
Szoftvervásárlás
  • A szoftver egyedi igényekre szabható.
  • Szolgáltató felelősséget vállal mindenkori jogszabályváltozások szoftveres megfeleléséért.
  • Egyszeri nagyobb beruházás
  • Szükség lehet komoly informatikai beruházásra.
  • Üzemeltetéshez informatikus szakember szükséges.
  • Egyedi igények függvényében hosszabb bevezetés.
SaaS
  • Alacsony kezdeti bekerülési költség.
  • Nincs szükség komoly informatikai beruházásra, csupán internet-hozzáférésre.
  • Használat mértékétől függő díj.
  • A szolgáltatás interneten keresztül bárhonnan elérhető.
  • Szolgáltató felelősséget vállal mindenkori jogszabályváltozások szoftveres megfeleléséért.
  • Az üzemeltetés a szolgáltató feladata, és őt terhelik az ezzel kapcsolatos költségek is.
  • A bevezetés rövid időt vesz igénybe.
  • Hosszú távon könyvelési szempontból költségesebb, mint a telepített szoftver.
  • Hálózati problémák lehetségesek.
Outsourcing
  • Jól tervezhető költségek, fix költség helyett szolgáltatási díj.
  • Nem szükséges informatikai beruházás.
  • A szolgáltató az általa elvégzett feladatokért vállal felelősséget.
  • Magasabb szolgáltatási minőség
  • Rugalmas szolgáltatás
  • A szervezet alaptevékenységére tud koncentrálni.
  • A szolgáltató váltás, vagy a szolgáltatás visszavétel nehéz.
  • Rosszul definiált szerződésekből többlet költséget jelenthetnek (nem minden részlet tisztázott, igények nem megfelelő feltárása stb.)