Az Adobe Photoshop 20 éves lesz 2010. február 19-én. Az Amerikai Egyesült Államokban a National Association of Photoshop Professionals (NAPP, a Photoshop-szakértők szervezete) egy különleges ünnepséget szervez a születésnapra a San Franciscóban található Palace of the Fine Arts Theather épületében, amelyre több ezer résztvevőt várnak.
Az eseményen részt vesz John Loiacono, az Adobe kreatív megoldásokért felelős részlegének alelnöke; Kevin Connor, a Photoshop termék menedzsmentjéért felelős részleg alelnöke; Thomas Knoll, a Photoshop egyik készítője, valamint Russell Brown Photoshop-evangélista, az Adobe híres kreatív igazgatója. Élő webes közvetítés!
Az ünneplés a tengerentúlon, Japánban, Délkelet-Ázsiában és Európában is folytatódik. A 20. születésnap tiszteletére az Adobe Germany egy különleges, 20 órás online maratont szervez, amelyen 15 helyi Photoshop-guru mutatja be élőben kedvenc tippjeit és trükkjeit a Photoshop-rajongóknak. Indiában és Franciaországban digitális képszerkesztési vetélkedőket szerveznek, amelyen a Photoshop-felhasználók bemutathatják alkotásaikat. Az évforduló napján egy különleges Adobe tv-adás is látható lesz. A műsorban 18 év után először ül össze az eredeti „Photoshop-csapat”, hogy beszélgessenek a szoftver kezdeti korszakáról, valamint egy újraépített Macintosh számítógépen bemutassák a Photoshop 1.0 programot.
A Photoshop-közösség közzéteszi kedvenc történeteit is a weben, így a 400 000 rajongóval rendelkező Facebook oldalról mindenki megtudhatja, mekkora hatása volt és van ennek a terméknek világszerte. Az új „Celebrate”, azaz Ünnepeljünk fülre kattintva a felhasználók a 20. évfordulóra készült logóhoz jutnak, amit sokan már át is alakítottak az ízlésüknek megfelelően, és azóta profilképként használják. A Photoshop-csapattal a Facebookon és a Twitteren léphetünk kapcsolatba, az évfordulóval kapcsolatos Twitter bejegyzéseinkett pedig ne felejtsük el megjelölni a #PS20 címkével!
A kezdetek
1987-ben Thomas Knoll kifejlesztett egy Display nevű, képek pixelenkénti módosítására alkalmas programot. Ez egy egyszerű program volt, amellyel szürkeárnyalatos képeket lehetett megjeleníteni fekete-fehér monitorokon. Nem sokkal később azonban a testvérével, John Knoll-lal közösen olyan funkciókkal kezdték el bővíteni a programot, amelyek lehetővé tették digitális képfájlok feldolgozását. A program idővel felkeltette az iparág nagyágyúinak figyelmét is, és 1988-ban az Adobe úgy döntött, megveszi a szoftver licencét, majd 1990-ben piacra is dobta az első verziót Photoshop néven.
„20 évvel ezelőtt az Adobe úgy számolt, hogy havi 500 példányt tud majd eladni a Photoshop programból” – mondta Thomas Knoll, az Adobe Photoshop egyik megalkotója. „Úgy érzem, nem túlzás azt állítanom: túlszárnyaltuk ezeket a várakozásokat! Csodálatos érzés tudni, hogy ma már több millió ember használja a szoftvert. Tudtuk, hogy óriási áttörést jelentő technológia birtokában vagyunk, de soha nem gondoltuk volna, hogy ekkora hatással lesz a környezetünk képi világára. A Photoshop varázslatának csak a kezdete volt az, hogy bárkit bármilyen képbe be lehetett helyezni.”
Húszéves történelme során a Photoshop nagyon sokat fejlődött, és egy egyszerű megjelenítő programból mára kiemelkedően népszerű alkalmazássá vált, amelyet több mint 10 millióan használnak világszerte. Az Adobe minden egyes újabb verzióban olyan technológiai újításokkal jelentkezett, amelyek megvalósíthatóvá tették az addig lehetetlent. A Photoshop 3.0 verzióban bemutatkozott rétegek lehetővé tették a tervezők számára, hogy addig nem látott bonyolultságú alkotásokat készítsenek. A Healing Brush (Javító ecset) a Photoshop 7.0 verzióban jelent meg, és szintén óriási újdonságot jelentett: lehetővé tette a felhasználók számára, hogy varázsütésszerűen retusáljanak képeket, eltávolítva a foltokat és ráncokat, a megvilágítás és a mintázat megtartása mellett. A crop (kivágás), eraser (radír), blur (életlenítés), dodge (fakítás) és burn (színégetés) Photoshop eszközök mára világszerte beépültek a kreatív szakemberek nyelvezetébe.
A Photoshop csapat sokat köszönhet a bétatesztelési programnak, amelyen keresztül az aktív és szókimondó felhasználók elküldhetik kéréseiket, ötleteiket, az évek során ezzel segítve az eszközök fejlesztését. Az Adobe mindig szoros kapcsolatot tartott fenn az ügyfeleivel a blogokon, a felméréseken, az ügyfélszolgálaton, a fórumokon és a világot bejáró, a Photoshop-felhasználókkal közvetlen kapcsolatot fenntartó Photoshop „evangélisták” visszajelzésein keresztül.