A számítógépes zsargon, a többválasztós ablakok és a fantáziátlan reklámok veszik el a felhasználók kedvét attól, hogy megtanulják, hogyan védhetik meg magukat a világhálón - állapították meg szakértők az internet biztonságáról rendezett brüsszeli konferencián.
Az EastWest Institute nevű, amerikai és orosz tudósokat tömörítő szervezet az internet veszélyeiről; az online lopás, csalás, vandalizmus, zaklatás és kémkedés egyre égetőbb problémájáról tartott a héten tanácskozást.
A világ mintegy kétmilliárd internethasználója közül sokan a számítógépes nyelvi hókuszpókuszok miatt gondolják úgy, hogy a biztonság kérdését inkább a szakemberekre hagyják, és nem foglalkoznak a világhálón rájuk leselkedő veszélyekkel, jóllehet ez a nemtörődömség később fájdalmas veszteségeket okozhat számukra.
"A szakzsargon használata misztikussá teszi a szakemberek munkáját, a tisztán érthető magyarázatok pedig még a felhasználói kézikönyvekből is hiányoznak" - mondta Peter Altabef, a Dell szolgáltatási üzletágának elnöke. "Ha nem oszlatjuk el a számítógépes biztonság körüli ködöt, az emberek továbbra sem fognak törődni vele" - hangsúlyozta Michael Chertoff, a Bush-kormányzat egykori belbiztonsági minisztere.
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy felhasználóbaráttá kell tenniük ezt a területet, és meg kell tanítaniuk az embereket a biztonság fontosságára. "Az egyik legalapvetőbb lépés lenne, ha az emberek megtanulnák, hogy a saját védelmük érdekében összetettebb jelszavakat használjanak" - mondta Steve Purser, az Európai Hálózat- és Információbiztonsági Ügynökség egyik vezetője.
"A biztonsági öv mellőzésének következményeit láthatjuk a televíziós híradásokban. Az internetes biztonság hiányából eredő következmények azonban nem ilyen látványosak, ezért a megfelelő felelősségérzet sem alakult ki az emberekben - tette hozzá Curtis Siller, az IEEE mérnöki világszervezet szabványügyi igazgatója.
A szakemberek tervei szerint felhasználói csoportokra szabott látványos, fantáziadús üzenetekkel kívánják felhívni a figyelmet a netes biztonságra. Ezeket a hirdetéseket pedig a televíziós csatornáktól kezdve iskolai plakátokon, a YouTube-on, a Second Life online játék felületén át a népszerű közösségi portálokig kívánják megjelentetni.