Az Ericsson a Las Vegas-i CTIA Wireless 2010 Kongresszuson bejelentette, hogy 2009 decemberében globális szinten a mobil adatforgalom meghaladta a hangátviteli forgalmat, az Ericsson által élő hálózatokban végzett, a világ minden térségét lefedő mérések szerint.
Az adatforgalom globális szinten az elmúlt két évben mindkettőben egyenként 280%-kal növekedett, és az előrejelzések szerint az elkövetkező öt év során évente meg fog duplázódni. A „helycsere” körülbelül havi 140 ezer terabyte-os hang- és adatforgalmi értéknél történt. Az adatforgalom növekedése hozzájárul a mobilszolgáltatók bevételének növekedéséhez, ahogy egyre több fogyasztó használja az olyan adatforgalom-generáló eszközöket, mint például az okostelefonok vagy személyi számítógépek. Ugyanazon időszakban végzett Ericsson-mérések azt mutatják, hogy a 3G hálózatok forgalma meghaladta a 2G hálózatok forgalmát.
„Ez jelentős mérföldkő, hiszen a körülbelül 400 millió mobil szélessávú előfizetés jelenleg nagyobb adatforgalmat generál, mint a világ összes 4,6 milliárd mobil előfizetésének hangátviteli forgalma” – fejtette ki Hans Vestberg, az Ericsson elnök-vezérigazgatója Las Vegasban.
Napjainkra a mobil adatforgalom jelentős részét teszi ki a közösségi oldalak elérése mobilkészülékekről, illetve mobil szélessávú technológiával csatlakozó személyi számítógépekről. Például 60 ország több, mint 200 mobilszolgáltatója vezet be és kínál Facebook mobiltermékeket, így a mobilkészülékeiken keresztül több mint 100 millió aktív felhasználó éri el a Facebook-ot. Ezt a véleményt támasztja alá az Ericsson által a közelmúltban végzett fogyasztói tanulmány, amely kimutatta, hogy a mobil szélessávú felhasználók 80%-a bárhol és bármikor elérhető hozzáférést igényel. Mindez már a mindennapi élet részévé vált. A tanulmány hat érett piac 4580 fogyasztójának megkérdezésén alapul. A tanulmány által kimutatott másik jelenség, hogy a mobil adatforgalom növekedésével a mobil szélessávú kapcsolat ugyanolyan személyessé válik, mint a mobiltelefon. A megkérdezettek 80%-a azt mondta, hogy nem osztaná meg senkivel a laptopját, 65%-uk pedig a mobil szélessávú kapcsolatát sem.
Az új fogyasztói magatartás miatt a mobilhálózatokat a hangátvitel mellett az adatátvitelre is méretezni kell. Ehhez jelentős hálózatmodernizációra, valamint a teljesen IP-alapú technológiákra való áttérésre és új támogatási rendszerekre lesz szükség – és ezek mind olyan területek, ahol az Ericsson kedvező pozícióban van ahhoz, hogy segítséget nyújtson a szolgáltatóknak, ezeket az új lehetőségeknek a kiaknázásában.