A Canon, nyilvánosságra hozta a gazdasági visszaesés nyomdaiparra gyakorolt hatásait vizsgáló tanulmányának eredményeit, a felmérés rávilágít a digitális nyomdai technológia kiemelt szerepére, és felhívja a figyelmet arra, hogy a recesszióból való kilábalással a digitális nyomtatási iparág új üzleti környezetté alakulhat át.
A kutatás során összesen 840 nyomdát kérdeztek meg, melyek 65,5 százaléka nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal vagy megszüntette nyomdai tevékenységét.
A felmérésben részt vevő nyomtatási szolgáltatók 2009 végére már érezhető javulásról számoltak be, emellett azonban számos új kihívással kell szembenézniük. A korábban az alkalmazottak számát csökkentő nyomtatási szolgáltatók ma már újabb munkavállalókat alkalmaznak, képzéseket is indítanak, és elsősorban a növekedési szektorokra összpontosítanak. A válaszadók a fotókönyvek (87,2 %), a kis sorozatú hirdetések (84,9 %), a megszemélyesített promóciók (74,7 %) és a kis sorozatú kiadványok (65,3 %) szektoraiban látják a legnagyobb lehetőségeket. A megkérdezettek 2010 legfontosabb befektetési területeiként elsősorban az automatizált munkafolyamat bevezetését vagy fejlesztését (56%), a befejező műveletek bővítését (49%) és a digitális nyomtatás kiterjesztését (48%) jelölték meg. A válaszadók ugyanakkor még mindig óvatosak minden olyan tőkebefektetéssel kapcsolatban, amelyeknek nincs azonnali hatásuk a termelékenységre és a jövedelmezőségre.
A felmérés szerint a gazdasági visszaesés a nyomtatott termékek elektronikus helyettesítésének és a nyomdai termelés földrajzi átrendeződésének kettős hatását, illetve a szervezetek marketing-költségvetésének jelentős megszorítását eredményezte. A legtöbb üzleti vállalkozás, így a nyomtatási szolgáltatók ügyfelei is kénytelenek voltak minden területen költségoptimalizálást végrehajtani. Ennek következtében csökkentették nyomtatási megrendeléseik számát, mely egyben a szolgáltatási árak csökkenését is jelentette. Számos ügyfél teljes mértékben megszűntette a nyomtatott anyagok megrendelését, és inkább az elektronikus kommunikációt részesítette előnyben.
A jelentés becslése szerint néhány nyomtatási szolgáltató akár 55 százalékos volumencsökkenést is tapasztalhatott, és a nyomtatási munkákat gyakrabban, kisebb sorozatokban kellett elvégezniük. Ezzel szemben a nyugat-európai nyomdák 69 százalékánál nőtt a megrendelések száma. A régi nyomdagépek alkalmatlanná váltak a kisebb sorozatú munkák elvégzésére, ezért 2008-hoz képest 18,1 százalékkal csökkent az ofszet nyomtatásból származó árbevétel. A digitális – lézer- és tintasugaras – technológiával készített termékekből származó bevétel ugyanakkor 27,2 százalékkal növekedett.