A Google nagy erőkkel fejleszti az online alkalmazás csomagját. Nem véletlen a tempó: a keresőcég már a nyakán érezheti a Microsoft fenyegető leheletét. A Google-nek azonban számos tartaléka van, ami a vállalkozások körében fontos szempont lehet a választásnál. A Google Apps sok olyan funkcióval rendelkezik, amelyről az ingyenes verziót használó, egyéni felhasználók többsége valószínűleg még sosem hallott. Most ezeket mutatjuk be röviden.
1. Megosztás egy egész céggel
A Google Docs alkalmazásban nem csak e-mail címek alapján oszthatunk meg dokumentumokat. Céges fiók esetén azt is beállíthatjuk, hogy a cég összes alkalmazottja megtekinthessen egy dokumentumot, vagy akár mindenki szerkeszthesse is ezt. Ugyanez működik a Google Calendar naptárainál is.
2. Közös sablonok
Segíthetik a céges folyamatokat, hogy központilag lehet megosztani dokumentum sablonokat, amelyeket utána bármelyik alkalmazott használhat. Így mindenkitől azonos formában és az elvártaknak megfelelően érkezhetnek be a dokumentumok.
3. Komplett céges levelezés Gmaillel
A Google Apps segítségével a teljes céges levelezést Gmail-re lehet költöztetni, így minden kolléga élvezheti a gyors keresést, az eredményes spamszűrést, és az egyszerűen használható felületet. Nem kell se mail szerver, se külön rendszergazda.
4. Autentikáció, Singel Sign On
A központi adminisztrációs felületen keresztül egy kattintással lehet új céges fiókot létrehozni a munkatársaknak. Ezzel az egy mozdulattal a kolléga már meg is kapta a saját e-mail címét, naptárát, docs hozzáférését, stb. A Google Apps akár más céges alkalmazások autentikációját is el tudja látni, a SAML vagy OAuth szabvány szerint működő API-n keresztül. Így a munkatársak mindenhova ugyanazzal a felhasználói név/jelszó párossal léphetnek be.
5. Belső céges videó site
A Google Apps csomagnak nem csak a videó beszélgetésre is alkalmas Google Talk a része, hanem egy külön a videó site-ot is biztosít. Ez egyfajta a belső YouTube-ként viselkedik, egyszerűen feltölthetünk videók, és szabályozhatjuk, hogy ki férhet ezekhez hozzá.
6. Erőforrások kezelése
A Google Calendar képes kezelni a céges erőforrásokat (pl. projektor, tárgyaló, gép). Egy esemény létrehozásakor beállíthatjuk, hogy milyen erőforrásokra van szükség, és a Calendar jelzi, hogyha azok már foglaltak az adott időintervallumban.
7. Alkalmazások saját domainen, saját logóval
A Google Apps alkalmas egy kisebb cég összes informatikai igényét kiszolgálni. Ahhoz, hogy kinézetre is igazi belső rendszer legyen fel kell vennie a cég megjelenését is. Ezért a céges fiókoknál le lehet cserélni a Google logót a cég saját logójára. Az alkalmazásokat pedig a megfelelő DNS beállítások után a cég saját domain nevén keresztül is elérhetik a munkatársak. Pl. a mail.cegneve.hu címen egy Gmail fiók jelenik meg, amelyben a saját nev@cegneve.hu email fiókunk érhető el, a cég logója alatt.
8. Központi beállítások
A Google Apps lehetővé teszi, hogy a benne található alkalmazásokat központilag konfiguráljuk. Ez a lehetőség főleg a hozzáférés szabályozásra vonatkozik, de központilag lehet létrehozni az erőforrásokat, elvégezni az alkalmazások egységes megjelenésével és a saját domain nevünk használatával kapcsolatos beállításokat is. Így pontosan kézben tartható, hogy kik és milyen típusú állományokat juttathatnak ki a cégen kívülre.
9. Külső alkalmazások
A Google Apps-hez számtalan API érhető el. Ezek segítségével külső cégek is fejleszthetnek új eszközöket, amelyeket a Google Apps Store-ban lehet megvásárolni. Így jött létre egy magyar fejlesztés is, a SimplyPad, amely a Google Apps mellett más fejlesztők termékeit és a saját fejlesztéseiket is tartalmazza. A SimplyPad.com egy olyan dashboarddal egészítette ki a Google Apps szolgáltatást, ahol a felhasználók egy lapon látják a friss leveleiket, naptárjukat, teendőiket és a dokumentumaikat is.