A modern technika segítségével mára lehetővé vált, hogy az egyes háztulajdonosok Magyarországon is csak annyit fizessenek, ahányszor szemetük valóban elszállításra került. A szemétszállítás elavult és sok konfliktussal járó átalánydíjas rendszerét hazánkban is a Nyugat-Európában már működő, szolgáltatással arányos díjfizetés válthatja fel. Két magyar cég, a Secret Control GPS Kft. és az RFIT Hungary Kft. együttműködéséből ugyanis létrejött az a rendszer, melynek sikeres próbaüzemét követően itthon is lehetővé válik a szemétszállítás munkájának pontos és egyedi ellenőrzése.
A lakossági igények különbözőek, és jogos elvárás, hogy a szolgáltatás díja, gyakorisága jobban igazodjon ezekhez. Érthető, ha például egy egyedül élő, alig szemetelő polgár a havi egy-kétszeri szállításért nem akar ugyanannyit fizetni, mint azok, akik hetente kétszer töltik meg a kukát. Az, hogy az emberek a közszolgáltatások költségeit az igénybevételnek megfelelő mértékben viseljék, a szemétszállítás terén is fokozódó elvárás, amelyet uniós irányelv is szorgalmaz – mondta el a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója.
Szász János beszámolt arról, hogy sikerrel ért véget a Székesfehérvár melletti Sárszentmihályon tartott próbaüzem, amely során az RFIT Hungary Kft.-vel együtt létrehozott, szemétszállítást ellenőrző magyarországi rendszer működését tesztelték.
A megoldás lényege, hogy minden egyes szemétgyűjtő edényre (kukára) egy RFID azonosító kerül, melyhez az informatikai és számlázó rendszerekben hozzárendelik az ügyfél név és címadatait. A szemetesautón egy RFID vevőegységet, egy GPS egységet, valamint egy infrasorompót helyeznek el. A vevőegység minden kukaürítésnél azonosítja a konkrét edényt, amelyről egyfelől azonnal tájékoztatja a cég központjában futó rendszert, másfelől jelzi ezt a kezelőszemélyzetnek is. Az egyes háztulajdonosok így pontosan csak annyit fizetnek, ahányszor a szemetük valóban elszállításra került.
Ez gyakorlatilag megold minden, a szemétszállításhoz kapcsolódó általános gondot. Megszűnnek a „kitettem, de nem vitték el” jellegű panaszok, a szemetes autók útvonala, munkája és munkaideje az egyes ürítések szintjéig ellenőrizhető és visszakereshető – fogalmaz a vezető. Szász János hozzátette, a rendszer használatával az üzemeltető teljes kontrollt szerez a hulladékszállítási munka felett, minden lépés, időpont visszakereshető és bizonyítható. A műszaki megoldás elejét veszi a „fekete ürítésnek” is, hiszen az infrasorompó minden ürítést észlel, nevet rendel hozzá és mind a kezelőnek, mind pedig a központban jelzi, ha az adott azonosító nem az aktuális házszámhoz, helyhez tartozik (lopott az edény).
A GPS egységgel azon túl, hogy az üzemeltető folyamatosan követheti az egyes ürítéseket, a GPS flottakövetés minden további előnyét is élvezheti. Szász János kifejtette, a járművek mozgása online követhető, lehetőség van a megtett útvonal, fogyasztás, de még a vezetői stílus elemzésére is a járművek Canbus adatainak felhasználásával. Az így nyert információk felhasználhatók a munkaidő- és bérnyilvántartásban, felhasználásukkal automatikus, elektronikus menetlevél készíthető, illetve a rendszer összekapcsolható bármely, az üzembentartó által jelenleg működtetett informatikai megoldással is. Az eszköz tartalmazhat továbbá egy lcd-kijelzőt, amelyen keresztül a diszpécser a jármű személyzetével kommunikálhat, irányíthatja munkájukat.
Természetesen a megoldás nem kizárólag a szemétszállítás területén alkalmazható haszonnal. Némi testre szabás után épp így felhasználhatják a göngyölegszállítók, különböző ellátási láncok, pékségek és más szervezetek is.