Szeptember 17-én délelőtt 10 órától immár Kínában is hivatalosan kapható az Apple iPadje. A táblagép öt hónappal egyesült államokbeli debütálása után érkezett a világ legnagyobb piacára.
A korábbi iPhonoknál elkövetett hibákat korrigálva a gépek rendelkeznek wifivel, de nem a 3G-s kapcsolatra alkalmasak kerülnek piacra. Aki tehát ilyenre vágyik, annak marad a feketepiac, vagy legalább Hongkongig el kell mennie, de megrendelheti az interneten is.
A pénteki rajtra Pekingben és Sanghajban az Apple két nagy áruházában került sor, valamint országszerte több hivatalos viszonteladónál. A pekingi bolt előtt - az eső ellenére - szinte egész nap sor állt. Az embernek azonban az volt az érzése, mintha az első napi esemény szervezői a várakozást mesterségesen idézték volna elő. Odabent ugyanis bőven és kényelmesen elfértek volna még jó néhányan. A várakozókat mindenesetre "almás" esernyőkkel látták el, a bejáratnál kék pólós, sorfalat álló alkalmazottak tapsolták meg hangosan az iPades csomagjával kivonuló boldog kínai tulajdonost.
Az áruházban minden egyes vevőjelöltre jutott egy eladó, aki részletesen magyarázta, mutatta, illusztrálta az Apple táblagépének látványos előnyeit. A potenciális és a tényleges vásárlók többnyire fiatalok, harminc év alattiak voltak. A vásárlási limit pénteken
vevőnként két darab volt.
Az Apple kínai illetékesei az MTI kérdésére nem voltak hajlandók elárulni, hogy mekkora volt az első napi forgalmuk, de még azt sem, hogy hányan keresték fel az áruházat. Mint mondták: "hagyományosan csak a globális eladásokról" tudnak beszámolni.
Ami az árakat illet, a 16 GB-os alaptípus 3988 jüanba, vagyis körülbelül 120 ezer forintba kerül. Vagyis drágább, mint az Egyesült Államokban, csakúgy, mint a 32 és a 64 GB-os változat, amelyek 154 ezer, illetve 180 ezer forintnak megfelelő jüanba kerülnek.
Kínában eddig csak a feketepiacon vagy Hongkongban lehetett a már itt is egyre népszerűbbé váló iPadekhez jutni,. Hírek szerint kezdetben volt, aki ezer dollárt is fizetett azért, hogy az első iPad-tulajdonosok között legyen.
Nagy visszhangot váltott ki, amikor még tavaly októberben bemutatták a még nem létező iPad kínai "klónját", a sencseni (Shenzhen) székhelyű Shenzhen Dragon Brother Industrial elektronikai vállalat P88, "Apple stílusú" tábla-PC-jét. Értékesítését az idén januárban jelentették be.
Akkoriban a kínai iPad-hasonmás gyártója azzal fenyegetett, hogy bírósághoz fordul, ha az Apple Kínában is árusítani kezdi a maga táblagépét, mondván, hogy az Apple az ő terméküket koppintotta le. A felvetés - szakmai körök szerint - minden valószínűséggel a reklám része volt.
Az Apple a pekingi után júliusban nyitotta meg sanghaji nagyáruházát és kínai tervei között összesen huszonöt üzlet szerepel. A harmadik szintén Sanghajban nyílik, valószínűleg még az idén ősszel. A világ legnagyobb mobilpiacán, ahol idén májusban már meghaladta az egymilliárdot a mobilhasználók száma, az Apple egyelőre az ötödik helyet foglalja el a Nokia, a Samsung, a Motorola és a Sony után.