A tartós bérlet előnyei a válság előtt és alatt

forrás Prim Online, 2010. október 18. 16:51

Farkas András, a Sixt Leasing - Wallis Autópark-kezelő Kft. stratégiai és operatív igazgatója az évek során többször nyilatkozott már a tartós bérlet és flottakezelés előnyiről. A gazdasági válság kapcsán arra voltunk kíváncsiak, változott-e maga a szolgáltatás, a cégvezetők hozzáállása a finanszírozás ezen módjához, illetve kínálhat-e továbbra is kiutat kis-és középvállalkozások számára a tartós bérlet.

A gazdasági válság mindenre hatással volt. A legszembetűnőbb visszalépés az autópiacon volt érzékelhető. Hogyan hatott ez magára a Sixt Leasingre és az általa kínált tartós bérlet szolgáltatásra?

Az autópiaci válság természetesen a Sixt által kezelt autókon és az általa képviselt piaci szegmensen is lecsapódott. Fontos azonban, hogy a Sixt Leasinget, mint szolgáltatót és a tartós bérletet, mint szolgáltatást, mint a válság résztvevőit más szempont alapján vizsgáljuk. Az autópark-kezelők köre szűkült, az egy-egy flottára beállt szolgáltatók kiszorultak a piacról, amely így most átalakulóban van. Vannak, akik a korábban kiszervezett flottakezelést magukhoz vonták, saját maguk igyekezvén ellátni azt. Ez elsősorban a hazai bankokra igaz, akik ezzel bővítették tevékenységi körüket. Az ügyfelek fizetési nehézségeit szintén nehéz volt áthidalni. Azok a kisebb flottakezelők, akik több hónapon keresztül nem voltak képesek ezeket kezelni megszűnésre kényszerültek. Így elmondhatjuk, hogy a piac szűkülésével, minőségében szorosabb lett a verseny. A piacon egyértelműen a finanszírozás a döntő. A korábbiakkal ellentétben a hozzáadott szolgáltatás (szerviz, gumicsere, üzemanyagkártya, biztosítás stb.) a második helyre szorult.
Magát a szolgáltatást vizsgálva azonban elmondhatjuk, hogy a kkv-k oldaláról megközelítve a tartós bérlet és flottakezelés továbbra is pozitív hatással lehet egy cég életére és fejlődésére.

Milyen további pozitívumokat lehet felsorakoztatni a szolgáltatás mellett a két évvel ezelőttiekhez képest?

Korábban elsősorban azt hangoztattuk, hogy a vállalati autók fenntartása és kezelése során számos járulékos költség adódik, amelyeknél egy nagy parkkezelő a flotta méretéből adódóan sokkal kedvezőbb árat tud elérni, így nemcsak a kényelmi szempontok miatt, de pénzügyileg is megéri bérelni a vállalati autókat, illetve előnyösebb lehet a vásárlásnál a tartós bérleti konstrukció. Természetesen ez továbbra is meglévő pozitívum, ugyanakkor ma, az autópiac válsága miatt nehezebben hozzáférhető flotta beszerzésében és szervízelésében is nagyobb segítséget tudunk nyújtani, mint korábban. Az autókereskedők készletei végesek, csak annyi autót rendelnek be, amennyit értékesíteni is tudnak. Raktárkészleteik minimálisra csökkentek, az autók megrendelésre készülnek. Míg korábban készletautók egy-két hét alatt elérhetőek voltak, most 8-12 hét a beszerzési idő, de ennek akár a duplája is előfordulhat. A Sixt Leasing a szerződés megkötése után azonnal úgynevezett predelivery autókat, azaz csereautókat biztosít ügyfeleinek, ezzel áthidalva a várakozási időt. A válság hatására egyes márkaszervizek szintén megszűntek, az előbb említett tendencia pedig, miszerint az autókészletek hiányosak, az alkatrészek esetében is igaz. Ez további fennakadást és az autók forgalomból való hosszabb kiesését eredményezi. A tartós bérlet és flottakezelés szolgáltatás azonban erre is megoldást kínál.

Változott-e a hozzáállás, a tudatosság a cégvezetők, gazdasági vezetők részéről a tartós bérlet és flottakezelés irányába?

Korábban is fontosnak tartottuk és nyilatkozataink kapcsán többször említettük is, hogy az ügyfelek igénylik a személyes kapcsolattartást. Hogy a legjobb szolgáltatók képesek rugalmas és személyre szabott szolgáltatást nyújtani és egyfajta biztonságot teremteni. Ezt a Sixt Leasing továbbra is kiemelt helyen kezeli, hiszen tapasztalataink alapján a bizalmatlanság sajnos nem csökkent. Informálisan ugyan többen vannak azok, akik tisztában vannak a tartós bérlet és flottakezelés lényegével, valójában azonban ez a tudatosság inkább a kényszer része. A válság idején piaci pozíciójukat megtartott multinacionális cégekkel szemben a kkv szegmensből visszahúzódó bankok finanszírozása nélkül maradt vállalkozások saját erő híján kényszerből fordultak a tartós bérlethez. Sajnos még mindig szűk azoknak a köre, akik tudatos gazdasági megfontolásból, tervezetten veszik igénybe a szolgáltatást. Bár tapasztalataink a válság közepette azt bizonyítják, hogy a cégek cash flow helyzete, a körbetartozások és a pénzügyi forrásokhoz való nehezebb hozzáférés miatt, nyugati mintára növekedni fog a flottakezelők szerepe és jelentősége. A legnagyobb veszteséget elszenvedő kkv szektor ugyanis, mely 2009-es céges eredményeiben jóval elmaradt a korábbi évektől és a finanszírozóknál nehezebb helyzetbe került, most kénytelen más alternatív megoldásokat találni a gépkocsik beszerzésére. Mint azt már említettem, tovább nehezíti a helyzetet, hogy maguk a finanszírozók is jelentős veszteségeket szenvedtek a sok bedőlt cég miatt, ebből adódóan növelték az ügyfélminősítésre szánt erőforrásaikat, szigorították értékelési rendszerüket. Ebben a helyzetben csak a flottakezelő cégek jöhetnek számításba, akik megoldást tudnak kínálni a finanszírozási problémákra.

Korábban magánszemélyként is megérte a tartós bérlet és a flottakezelés igénybevétele. Ezen a téren tapasztaltak-e változást?

Ha a szolgáltatás lényegét vesszük alapul, az érvek, a tervek és a célok a tartós bérletre vonatkozóan változatlanok, csupán a körülmények változtak. Míg 2-3 évvel ezelőtt magánszemélyek részére is megérte az általunk is kínált szolgáltatás igénybevétele, addig mára az ÁFA húszról huszonöt százalékra történt növekedésének köszönhetően már nem kifizetődő. Ugyanakkor a 2009. február 1-jével módosított cégautó adó a vállalkozások számára egyértelműsítette az ezzel kapcsolatosan korábban az egyes vállalatok által egyénileg értelmezett és kezelt költségeket, áthelyezve azt a bérbeadó kötelezettségei közé, melyet a bérleti díj elemeként költségként el lehet számolni. A CHF alapú finanszírozások megszűnésével, és az EUR és HUF bázisú finanszírozások kamatainak közeledésével, a forint alapú beszerzések valós alternatívát jelentenek a vállalatok számára. Összességében mindenképp elmondható, hogy a kkv-k számára továbbra is jóval gazdaságosabb a tartós bérlet a pénzügyi lízingnél.

A válságot követően szembesültek-e újabb igényekkel, melyeket az ügyfelek támasztottak a Sixt Leasinggel szemben?

2008-at követően már nem a pluszszolgáltatásokra helyeződött a hangsúly, hanem a cégek számára minél kedvezőbb bérleti díjakra. Így, számos vállalatnál a pool autó kihasználtság megfelelő kezelésének összehangolását kérték az ügyfelek, mellyel jelentős költségek takaríthatók meg. Természetesen más irányú kérésekkel is találkoztunk, melyek elsősorban kényelmi szempontokat szolgáltak és a rugalmas szerződésmódosításnak köszönhetően a cég által fizettet átalányba kerültek beépítésre. Többek között egyedi fizetési igények, büntetések kezelése, azok kimutatása, a gépkocsikat használók ellenőrzése vagy mosatási szolgáltatások, melyekkel a vállalatok nem szerettek volna külön foglalkozni.

Mit tanácsolna mindazon cégeknek, akik most tervezik tartós bérlet és flottakezelés szolgáltatás igénybevételét?


Tapasztalataink alapján, Magyarországon az autónak még mindig speciális szerepe van, státuszszimbólum és vagyontárgy. Ezt tudomásul véve kell az ügyfeleink igényeit kielégíteni, akik igenis igénylik a személyes kapcsolattartást. Mindenképpen olyan flottakezelőt keressünk, aki minden partnere számára személyes kapcsolattartót tud biztosítani, aki ismeri a partner igényeit és elvárásait, ezzel is igazolva azt, hogy komolyan vesz minket. A szerződés megkötése előtt fontos megnézni a szolgáltató hátterét és referenciáit, a dokumentumok áttekintésén túl pedig egy-két korábbi partnerrel is érdemes találkozni.