Az európai uniós forrásból megvalósuló Adóalany Centrikus Adatszolgáltatási Modell (ACM) projekt a megvalósítás fejlesztési szakaszának végéhez közeledik. A 14 hónapig tartó fejlesztési szakaszt a tesztelés és egy 30 napos próbaüzem zárja le. A sikeres próbaüzemi működés után először az adóhivatali vezetők és ügyintézők, majd várhatóan jövő év során fokozatosan az adózók is használatba vehetik a rendszert.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) 2008-ban írta alá a támogatási szerződést az APEH informatikai rendszerének korszerűsítéséről, amelyben a 90-es évek vége óta nem zajlott ilyen komoly fejlesztés. A közbeszerzési eljárás eredményeként az Albacomp RI Kft. nyerte el a projekt megvalósításának lehetőségét. A bruttó 1,257 Mrd Ft támogatási összeg felhasználásával és 200 APEH munkatárs részvételével megvalósuló informatikai fejlesztés új, az Ügyfélkapun keresztül elérhető internetes szolgáltatásokat nyújt majd az adózók számára, melyek kényelmesebbé és egyszerűbbé teszik az adóhatóság és az adózók együttműködését.
Az ACM projekt céljai között szerepel többek között, hogy lehetővé tegye az adózók számára, hogy megtekintsék az adóhatóságnál nyilvántartott alapadataikat akár 5 évre visszamenőleg, illetve nyomon követhetővé váljon az adózói bevallások beérkezése, feldolgozottságuk állapota is. Egyik várhatóan igen fontos szolgáltatása lesz, amely felsorolja a fontosabb hiányzó, be nem adott bevallásokat, melyeket az adózónak pótolnia szükséges. A projekt keretein belül folyamatban van egy olyan szolgáltatás fejlesztése is, melynek segítségével az adózó meg tud győződni arról, hogy érvényes megbízólevél alapján folytat-e nála ellenőrzést a magát adóellenőrként bemutató személy.
Másik fontos cél, hogy a munkáltatók számára lehetőség nyíljon arra, hogy lekérdezzék a munkavállalóik adóhatósághoz történő bejelentettségét, ezen felül a munkavállalóknak is lehetőségük lesz megtekinteni, hogy az adóhatóságnál mely munkáltatók, milyen időszakra jelentették le őket.
A projekt befejezését követően az adózóknak lehetőségük nyílik arra is, hogy saját személyi jövedelemadójuk 1%-os felajánlását, illetve annak érvényességét megtekintsék, továbbá megtudhatják, hogy melyik szervezet, pontosan mekkora összeget kapott a befizetett adóból.
Az Albacomp RI az ACM megvalósítása során olyan központi, Oracle adattárház technológiára épülő információs rendszert alakít ki, amely fontos lépés az elektronikus ügyintézés lehetőségeinek kiszélesítésében. Az adóalanyok teljesebb körű ügyfélközpontú kiszolgálásával bővül az elektronikusan intézhető szolgáltatások köre, melynek következtében az ügyfelek számára egyszerűbbé, kényelmesebbé válik az adózás, és lerövidül az ügyintézési idő.