A mobil telekommunikáció terén is tudatos fogyasztóvédelmi magatartásra van szükség - hangoztatta Simon Gábor (MSZP), az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságának elnöke a bizottság szerdai ülésén Budapesten.
Mint kifejtette, jelenleg körülbelül 12 millió SIM kártya van Magyarországon, ezért indokolt a mobil telekommunikációval kapcsolatos fogyasztóvédelmi ügyek áttekintése. Különös figyelmet érdemel a roamingolás, a mobil internet, a mobil internet roaming és az emelt díjas sms kérdése. Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője a bizottsági ülésen felhívta a figyelmet arra, hogy a GVH a szabad fogyasztói döntéshozatalt védi. A bizottsági elnök által említett 12 millió SIM kártya esetében pedig akár csak 10 százalék rossz fogyasztói döntés felérhet egy kartellel. A szolgáltatóknak megfelelő tájékoztatást kell tehát nyújtaniuk a fogyasztóknak, hiszen a mobil internettel, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatással a fogyasztók még kevésbé vannak tisztában, mint magával a telefonálással - hangsúlyozta az irodavezető.
Hozzátette: 2002 óta 42 versenyhatósági eljárás volt a mobil szektorban, ez viszonylag magas szám, de ebben a szektorban nagyon sok a reklám és folyamatosak a kampányok. A fogyasztási csomagok pedig olyan gyorsan változnak, hogy mire összehasonlíthatná a fogyasztó, melyik kedvezőbb a számára, a szolgáltatók már újabb csomaggal rukkolnak elő. Takács Péter hírközlési és médiabiztos - korábban a hírközlési fogyasztói jogok képviselője - arról számolt be, hogy a fogadott emelt díjas szolgáltatásoknál a fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy sokszor nem pusztán egy emelt díjas sms-ről van szó, hanem egy egész csomagról.
Kitért arra, hogy az európai roaming díjak folyamatosan csökkennek, ma már bizonyos honlapokon át lehet tekinteni, mely szolgáltatók a legolcsóbbak az adott országban. A mobil internet roamingból kiindulva a magyar mobil internet használatánál is hasznos lenne bizonyos limitek bevezetése. A mobil internet roaming limitet pedig minden külföldi szolgáltatóra ki kellene terjeszteni, nem csak az uniós országokban működőkre - hívta fel a figyelmet Takács Péter.
A hűségnyilatkozatok kérdésében már 2008-ban volt egy ágazati ajánlás, amely szinkronban van a tavalyi uniós elvárással. A hűségnyilatkozat lehetőség, kedvezmények fejében, a fő szempont, hogy ne utólag vegye észre a fogyasztó - tette hozzá Takács Péter. Balogh Virág a hűségnyilatkozatokról végzett versenyfelügyeleti eljárásokról szólva elmondta: a szolgáltatók nem jelezték minden esetben egyértelműen, hogy mit választ a fogyasztó, az időbeli hűség mellett például tarifahűséget is. A GVH 2007-2008-ban mindhárom telekommunikációs szolgáltató teljes kommunikációs tevékenységét vizsgálta, s mindhárom szolgáltatót megbírságolta, azóta a szolgáltatók már jobban figyelnek erre.
Szabó Zsolt (Fidesz), a fogyasztóvédelmi bizottság alelnöke szerint a hűségnyilatkozatokról elképzelhető, hogy az ajánlott kedvezmény nincs arányban, például, adott esetben egy mobiltelefon akciós vételára a kétéves hűségidővel. Ez nem csak mobilos probléma, néhány tízezer forintos kedvezmény miatt többéves hűségidő a televíziók esetében is tapasztalható - hívta fel a figyelmet.
Z. Kárpát Dániel (Jobbik) a fő problémát abban látja, hogy az elkövetett hiba a fogyasztóknak évekre kihat és akár százezer forintokra rúghat, míg a szolgáltató részéről nincs kártérítés, például a mobilinternet megszakadása miatt, bár nemzetközileg ez már ismert.
Boldog István (Fidesz) országgyűlési képviselő - mint mondta – telefonálni szeretne, az egész ország területén, az összes többi szolgáltatás csak plusz. Vannak az országnak területei, ahol a mai napig nem lehet a telefonálni - rótta fel.
Kövesi Gabriella a Magyar Telekom képviseletében elmondta: a mobil internet terén 5 milliárd forint alatt nemigen történik fejlesztés, s harmadik generációs frekvenciára is szükség van. A frekvenciapályázatokat a szolgáltatók nagyon várják, de nincs információjuk azokról.
A Telenor képviseletében Bánhidi Zoltán úgy vélte, alapvetően egyetértenek a Magyar Telekom képviselőjével. Az újabb csatornák nagyon lényegesek, a cég készen áll arra, hogy újabb technológiákat vezessen be a magyar piacra. A hűségszerződéseknél pedig szerinte arányban van a kedvezmény mértéke a hűségidővel.
Szintén a Telenortól Kiss Brigitta arra hívta fel a figyelmet, hogy az emelt díjas szolgáltatások külön számtartományban vehetők igénybe, a "normál" számok terén ugyanakkor rengeteg visszaéléssel küzd valamennyi szolgáltató, ennek kiküszöbölésére hatékonyabb szabályozásra volna szükség.
Babos Csaba, a Vodafone képviselője rámutatott: 10 milliárd forintos nagyságrendben fejleszti hálózatát a Vodafone Magyarország is, a Vodafone hálózatán belül a magyarországi az egyik legjobb. Szerinte az emelt díjas SMS szolgáltatással kapcsolatos esetleges visszaélésekért elsősorban nem a mobilszolgáltatók, hanem a tartalomszolgáltatók a felelősek; a mobilszolgáltatók szerepe itt ahhoz hasonlatos, mint a közlekedésben az autópálya-kezelőké: infrastruktúrát biztosítanak, ki kell tenniük a megfelelő jelzőtáblákat, de a kihágásokért alapvetően a gyorshajtók, a szabálytalanul közlekedők a felelősek. Ennek megfelelően a GVH megközelítésével értenek egyet a kérdés kezelésében, amely egyértelműen a tartalomszolgáltatók felelősségét vizsgálja az egyes visszaéléses esetekben.
Szerdai ülésén a fogyasztóvédelmi bizottság még általános vitára alkalmasnak szavazta meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényjavaslatot, továbbá az Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot.