Az Európai Unió olyan szigorúbb internetes adatvédelmi szabályok bevezetésére készül, amelyek értelmében az olyan nagy tartalomszolgáltatók, mint például a Google vagy a Facebook, kénytelenek lennének automatikusan törölni a felhasználók inaktív személyes adatait.
A Viviane Reding igazságügyi, alapjogi és állampolgársági biztos, EB-alelnök által ismertetett tervezet két fő pilléren nyugszik. Az egyik az, hogy az internetes tartalomszolgáltatóknak kötelező lesz törölni azoknak a személyes adatait, akik leiratkoznak egy-egy szolgáltatásról, illetve ugyanígy adott időn belül törölniük kell az egyes átmeneti online tevékenységekhez, például keresésekhez kapcsolódó személyes információkat is. Emellett minden esetben kötelező lesz egy külön kis ablakban rákérdezni arra, hogy a felhasználó hajlandó-e személyes adatait kiadni egy adott internetes szolgáltatás igénybevételéhez. A szigorúbb szabályozásra azért van szükség, mert egyes cégekkel, például a Facebook-kal és a Google-al kapcsolatban felmerült a gyanú, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül gyűjtenek róluk tömegesen információt, anélkül, hogy ennek célja világos lenne.
Egyelőre nem tudni, mit szólnak majd az új szabályokhoz az internetes cégek. A dolog legkényesebb pontja az úgynevezett célzott reklámok köre, ezeket ugyanis az online felhasználói szokások alapján juttatják el a célszemélyekhez. Az ilyen hirdetések elvben hatékonyabbak, így több pénzt is hoznak a reklámértékesítőknek, csak éppen a hozzájuk szükséges adatgyűjtés ütközhet ezután akadályokba az EU-ban. Az új stratégia 15 év óta az első komolyabb kísérlet az adatvédelmi szabályozás megújítására az Európai Unióban, és igyekszik igazodni az új kor követelményeihez.