Nem első eset, hogy felmerül a kérdés, le lehet-e foglalni egy olyan hétköznapi kifejezést, mint az „arc”. Retteghetnek a szépségszalonok.
A Facebook most érkezett el abba a növekedési stádiumba, amikor már van idejük a jogi háttérrel is alaposabban foglalkozni, illetve a jövőt is szeretnék bebiztosítani. A hírek szerint jogászaik éppen 15 kifejezés levédésén dolgoznak, és ezek között bizony számos olyan szó akad, mely egyáltalán nem mondható speciálisnak, sőt kifejezetten hétköznapi jelentésű. Ilyen a „lájkolás”, vagyis a „like”, vagy a „book” is. Az igazi kavarodást azonban a „face” okozza. Ahogy a többi szó esetében, itt is nagy kérdés, hogy milyen mértékig lehet egy mindenki által birtokolt és használt kifejezést jogilag kisajátítani. Ebbe a csapdába majd minden nagy cég belefutott, gondoljunk csak arra, amikor az Apple az „alma” szót szerette volna kizárólag magának, míg a Beatles kiadója is ugyanezt szerette volna. Az alma végül senkié sem lett, csupán annyit sikerült letisztázni, hogy a technológia, illetve a lemezkiadás területén kihez tartozik.
Vélhetően most is ez lesz a megoldás, vagyis a „face” csak kifejezetten a közösségi oldalak világában lesz levédhető. A webkettes világban azonban ez korántsem lesz olyan egyszerű, gondoljunk csak a szépségiparra, a sok ezer ilyen kifejezést nevében használó apró kozmetikai szalonra. Mindenesetre az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala tegnap közölte, hogy előzetesen engedélyezte a védettséget. A részletek még nem tisztázottak, és vélhetően éppen ezekben rejlik a lényeg, nem véletlen, hogy a kifejezés, melyet érthető módon az elsők között kezdett levédeni a Facebook már 2005 óta vár folyamatban levő eljárásra.