Bár az idei fellendülés a várakozásokkal ellentétben elmarad a magyar pc-piacon, a szakértők úgy vélik a 2010-es stabilizálódás után már biztosan lesz növekedés 2011-ben.
A magyar piacon az idén 410-420 ezer hordozható gépet, s mintegy 120 ezer asztali számítógépet adnak el. Az előbbi nagyjából megfelel a tavalyi eladásoknak, hiszen vannak olyan szakértők, aki szerint 10 ezerrel kevesebb, míg mások szerint 4 százalékkal több hordozható gép talál vevőre 2010-ben, mint 2009-ben.
Az asztali gépek eladása, ennél egyértelműbb vélemények és előrejelzések szerint, mintegy 8 százalékkal esik vissza 2010-ben.
Szabó Tamás, a Toshiba magyarországi marketing vezetője az MTI-nek elmondta, az idén stabilizálódó, talán kissé csökkenő piacon cégük tartja a negyedik-ötödik helyét 10 százalék körüli részesedéssel, az idén 38 ezer mobil számítógép eladásával.
A jövőt nézve a Toshiba optimista, részben azért is, mert a személyi jövedelemadó-kulcs mérséklésével több pénz marad az embereknél, s ebből remélhetőn új számítógépeket is vesznek.
A cég nemcsak új típusokat dob piacra folyamatosan, új szolgáltatásokat is bevezet, például decembertől magyarul is elérhető ügyfélszolgálatuk.
A magyar piacon vezető Acer szerint is várat még magára a fellendülés. Míg Nyugat-Európában 10-20 százalékkal nő az idén a kereslet a gépek iránt, a magyar piacon más a helyzet, s legfeljebb a hordozható gép eladása haladja meg pár százalékkal a tavalyit.
Az Acer a teljes magyar piacon mintegy 25 százalékos, a hordozható gépeket illetően pedig 30 százalék körüli részesedéssel rendelkezik.
Szalay Balázs, az Acer magyarországi kereskedelmi képviseletének marketing vezetője úgy vélte, jövőre már lesz növekedés a magyar piacon is, részben a tablet pc-k (táblagépek)iránti nagyobb kereslet miatt.
Világszinten már az idén is nőnek az eladások, az amerikai Gartner informatikai piackutató cég szerint az idén.
14,3 százalékkal nőhetnek az eladások tavalyhoz képest, 352 millióra, jövőre pedig 15,9 százalékos növekedés várható.
A Gartner elemzői szerint egyre nagyobb az érdeklődés a táblagépek, például az iPad iránt. A cég szerint 2014-ben a hagyományos személyi számítógépek piacából már 10 százalékot vehetnek el az új típusú számítógépek.
Az új géptípus elsősorban az olcsóbb laptopoknak és netbookoknak támaszt versenyt, megjelenésének hatására a fogyasztók jelentős része elhalasztotta a tervezett PC-vásárlást.
Tavaly világszerte 5,2 százalékkal több személyi számítógépet adtak el, mint egy évvel korábban.