A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) honlapjáról már letölthető az a formanyomtatvány, amellyel az online sajtótermékek a nyilvántartásba vételüket kérelmezhetik - közölte a hatóság médiatanácsának szóvivője szerdán.
Kiricsi Karola a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: az internetes sajtóorgánumoknak június végéig kell beadniuk regisztrációs kérelmüket. A médiatörvény azon internetes újságok és hírportálok nyilvántartásba vételét írja elő, amelyeket "gazdasági szolgáltatásként nyújtanak", és amelyekért természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság szerkesztői felelősséget visel.
Arra a felvetésre, hogy az Európai Bizottság a regisztrációs szabályok túlterjeszkedő alkalmazásával kapcsolatban is hangot adott a médiatörvénnyel szembeni aggályainak, így elképzelhető, hogy a jogszabály e pontja rövidesen módosulni fog, Kiricsi Karola úgy
reagált: az NMHH-nak jogalkalmazóként a hatályos törvényszöveg alapján kell eljárnia, az pedig januártól a médiahatóság feladatául szabta a nyilvántartás vezetését.
Kiricsi Karola közölte, hogy az írott sajtótermékek nyilvántartását ez év végéig még a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) végzi, majd januártól ezt a feladatot is az NMHH veszi át. Kitért arra is, hogy a két legnagyobb hazai hírportál, az Index és az Origo már évekkel ezelőtt regisztrálta magát a KÖH-nél, míg a korábbi szabályozás alapján vezetett lajstromban nem szereplő adataikat a napokban megküldték a médiahatóságnak.
Arra a kérdésre, hogy mi történik azokkal az orgánumokkal, amelyek nem tesznek eleget a regisztrációnak, a szóvivő elmondta: ebben az esetben a médiatanács előbb felhívással élhet, majd határozatban kötelezheti a sajtóterméket az adatszolgáltatásra. Hozzátette: az NMHH a honlapján megjelent tájékoztatóval és ügyfélszolgálatán is segít azoknak, akik nem tudják, hogy
vonatkozik-e rájuk a regisztrációs kötelezettség. Ugyanakkor kiemelte, hogy a magánblogokat és honlapokat nem veszik nyilvántartásba.
A médiatörvény értelmében az NMHH nyilvántartást vezet a televíziós és rádiós médiaszolgáltatások mellett a nyomtatott és az internetes sajtótermékekről, hírportálokról. Koltay András médiatanácstag egy január eleji háttérbeszélgetésen - azzal kapcsolatban, hogy a médiatörvénynek a sajtótermékekre és internetes lapokra vonatkozó hatósági szabályai csak júliusban lépnek hatályba - hangsúlyozta, fél év van annak a vitának a lefolytatására, hogy a regisztrációs kötelezettség blogokra is vonatkozzon-e, és ha igen, melyekre. Érzékeltette: vita tárgya lehet, hogy az üzleti céllal működő blogokról nyilvántartást vezessenek, néhány hirdetés, banner elhelyezése azonban - véleménye szerint - még nem minősül üzleti célnak.