Az Apple boltok előtt még mindig sorok álnak az iPad2 tabletért. A vásárlók szívesen fizetnének előre, és megrendelnék, de az Apple nem fogad el előjegyzést az iPad2-re. Vajon miért utasít el az Apple egy biztos vásárlást, kérdezhetik a felhasználók. Philip Graves, a vásárlási szokások pszichológiájával foglalkozó szakember is erre kereste a választ.
Bármi legyen is az oka – mondja Graves – az iPad sikerének ez az egyik titka. Az, hogy csak nehézségek árán – sorban állással, utánajárással – lehet elérni, megerősíti a vásárlókban azt a képet, hogy egy nagyon népszerű, vonzó dologról van szó, és fokozza a megszerzése iránti vágyat. A másik pszichológiai tényező, ami vonzóvá tehet egy árucikket, hogy megszerzése nem puszta vásárlás, hanem kalanddá válik, története lesz, és ez az izgalom szintén hozzájárul az iPad2 sikeréhez.
Az Apple stratégiája sikeresen manipulálja az emberek veszteségtől való félelmét is. Egy normál vásárlásnál a vásárló veszteségtől való félelme abban jelenik meg, hogy mérlegeli, nem tudná-e olcsóbban megszerezni valahol máshol, valóban szüksége van-e az adott tárgyra, hogy tudná leggyorsabban, legkényelmesebben megszerezni az adott eszközt. Olyan esetben, amikor valami hiánycikk, állandóan „sold out” – mint az iPad2 - akkor ez a félelem átalakul attól való rettegéssé, hogy mi történik, ha NEM tudom megvenni.
Mindehhez még hozzájárul a Graves által wow-faktornak nevezett pszichológiai motiváció: az iPad2-vel még kivívhatjuk a körülöttünk lévők csodálatát, lehet valamink, ami nekik még nincs.
Ezek a tényezők hozzájárulnak ahhoz, hogy a boltban megvásárolt tablet magasabb áron is eladható különböző oldalakon, az eBay oldalán akár 1000$-ra is felmehet az iPad2 ára, és mindig lesznek olyanok, akiknek megéri ezt a magasabb árat kifizetni. Emiatt az átlagos vásárló még inkább úgy érzi, a bolti 499$ ár valóban alkalmi vétel.
A legtöbb vásárló tisztában van vele, hogy manipulálják, de mégis inkább azt választja, hogy beáll a sorba. Mármint abba, amelyik az Apple boltok előtt kígyózik.