A magyar internetező nők 34%-a, a férfiaknak pedig 21%-a nem frissíti a Windowst, mert nem ért hozzá, nem érdekli, vagy saját a bevallása szerint nincs rá lehetősége. Ők azok, akik hiába használnak vírusirtót, előbb-utóbb megfertőzik számítógépüket.
Az ESET megbízásából készült piackutatás az operációs rendszerek frissítését vizsgálta a magyar internetezők körében. Az eredmények szerint a felhasználók 27%-a, azaz körülbelül 1,2 millió magyar internetező nem szokta frissíteni a Windows-át.
A nők 20%-a nyilatkozott úgy, hogy azért nem törődik a frissítésekkel, mert nem ért a kérdéshez, míg a férfiak közül a legtöbben (8%) azért nem telepítik a javításokat, mert nem érdekli őket a dolog.
„A válaszadók közül a legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy az operációs rendszerekben előfordulhatnak olyan lyukak, sérülékenységek, melyek segítségével a kártevők készítői kijátszhatják a biztonsági programok védelmét” - emeli ki Kiss Zoltán Gergő vírusvédelmi tanácsadó. A szakember hangsúlyozza, hogy a vírusirtók akkor nyújtanak megfelelő védelmet, ha a felhasználók az operációs rendszerek frissítéseit is telepítik.
A Windows biztonsági hibáját kihasználó kártevőkre példa a magyarországi vírus toplistát régóta vezető Conficker féreg. A kártevő egy olyan sérülékenységen keresztül fertőz meg ma is havonta több tízezer számítógépet az országban, melyre 2008 októbere óta létezik javítás. A szakember szerint a felhasználóknak meg kell érteniük, hogy a védelem hatékonyságát csökkenti, ha az operációs rendszer és az egyéb gyakran használt szoftverek biztonsági frissítései nincsenek telepítve. „A szoftvergyártók az elmúlt években rengeteget tettek azért, hogy a szükséges frissítések automatikusan települjenek a számítógépekre, de ez sajnos csak akkor igaz, ha a felhasználó nem akadályozza meg a frissítés folyamatát” - teszi hozzá Kiss Zoltán Gergő, aki szerint sokszor azok az internetezők kapcsolják ki a frissítéseket, akik még mindig a Windows egy régebbi, feltört verzióját használják.
A kutatásról
Az ESET magyarországi képviseletének megbízásából 2011 márciusában, az NRC által végzett piackutatás a magyar internetezők viselkedését vizsgálta online kérdőíves felmérés segítségével, többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel. A minta reprezentatív a 18-69 év közötti, legalább heti rendszerességgel internetezőkre nem, korcsoport, végzettség és lakóhelytípus szerint.