Jól eladott, sikeres írók ritkán vállalkoznak marketing fejtegetésekre. Most változott a helyzet: John Locke, az amerikai eladási listákon az első tízből két helyet is elfoglaló szerző közzétett egy tanácsadó kötetet. Címe: „Hogy adtam el egymillió e-könyvet öt hónap alatt?” (How I Sold 1 Million eBooks in 5 Months)
Megesett, hogy Locke a New York Times bestseller jegyzékén az első két helyet foglalta el. Könyve bevezetőjében közli a száraz tényt: egészen pontosan ő a nyolcadik szerző, akinek írásából az Amazon egymillió példánynál többet adott el. De ugyanakkor ő az első, aki nem kiadó közreműködéssel publikál, saját maga teszi közé sikerkönyveit. Úgynevezett self-publishing biznisz modellben gondolkodik – jelenti ki.
Könyve tulajdonképp ezzel a témával foglalkozik. Véleménye szerint a független könyvkiadás (tehát a kiadói munkaművelet mellőzése) lesz a jövő könyvkultúrájának alapja. Az első fejezet rögtön egy kiáltványszerű szöveg, mint mondja, egy start blogbejegyzés. Ilyesmik állnak benne: „Most még fanyalognak a szerzői kiadástól a könyvszakma nagyjai. De ne felejtsük a példákat: az IBM néhány százezerért megvehette volna a Microsoftot – elmulasztotta. A Microsoft könnyen kivásárolhatta volna z Apple-t – elnézték. A Decca, a legnagyobb angol lemezkiadó nem szerződött a Beatles-szel, úgy nyilatkoztak, ennek a zenekarnak nincs jövője a show-bizniszben – igazi melléfogás. De ne térjünk el a tárgytól. Két szó az, ami alapján állítom, hogy a jövő a self-publishing szisztémáé: elektronikus könyv!”
Véleményével szemben áll a múlt héten, a tekintélyes Reuters hírügynökségi portálon publikált helyzetjelentés. Itt arról számolnak be, hogy kezd az eredetileg demokratikus szándékú kezdeményezés, a szerzői kiadás segítése, a tervezett cél ellenkezőjébe fordulni. Ahelyett, hogy tisztességes szerzők normál munkája nyilvánosságra kerülne, az eredeti gondoltnak megfelelően, az oldalt elárasztják az önjelölt írók zavaros munkadarabjai, gyakran napi sűrűsséggel felpakolt, összeollózott hamisítványai. Egyszerű spaming, szemét, értelmes alkotások helyett – ez a fenyegető valóság. Az Amazon és versenytársa a Smashwords különböző technikákkal küzdenek a jelenség ellen, de egyre rosszabbul állnak a harcban. Mindkét cégnél felvetik az olvasói összefogás megnövekedett szerepét: talán a különböző közösségi oldalakra kihelyezett figyelmeztetések és kritikák segíthetnék a leendő vásárlót a fals vásárlások elkerülésében.
További részletek: Könyvkonnektor blog.