Az előterjesztés (www.itb.hu) bevezetőjében a következőket olvashatjuk: "Az információs társadalomban és ( ) az átmenet során jelentős szerepet kell kapnia a korszerű közigazgatási informatikai háttérnek ( ), hiszen a közigazgatás és ezen belül az államigazgatás már ma is működésképtelen lenne a számítógépes információrendszerek és a telekommunikációs eszközök nélkül. ( ) Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk, illetve az arra való felkészülés folyamata hatványozottan igényli a közigazgatástól a döntések megfelelő előkészítését, a végrehajtás hatékonyságának növelését, ami csak erős informatikai támogatással képzelhető el."
A jelenlegi felállás előzményeiről szóló fejezetben a MeH és az ITB korábban és jelenleg betöltött szerepét, összetételét és kompetenciáját foglalták össze. Ebből csak a mostani viszonyokra vonatkozókat idézzük, az előző időszakra vonatkozó részből álljon itt mindössze egy gondolat: "A kormányzati informatika koordinációjának kétségtelen pozitívuma volt, hogy elkezdte az Európai Unióban szokásos információtechnológiai kultúra meghonosítását, jelentős lépéseket tett az informatikai stratégiai tervezés bevezetése és a minisztériumok egyes fejlesztéseinek koordinálása érdekében. A koordináció eredményességét azonban jelentős mértékben csökkentette, hogy az ITB nem hozhatott a tárcákra nézve kötelező határozatokat, és a döntéseit vagy a teljes államigazgatást érintő (összkormányzati) feladatok végrehajtása érdekében a tárcáknak átadott források megfelelő felhasználását nem tudta a tárcákon számon kérni. Ugyanakkor az ITB tagjainak sok esetben nem volt elegendő hatáskörük ahhoz, hogy tárcájuknál érvényre juttathassák az ITB döntéseit."
A jelen
Az 1998-as választások után a MeH kormányzati szerepe magasabb szintre került, s így többek között részt vesz a kiemelten fontos kormányzati informatikai és ezen belül a távközlési feladatok tervezésében, illetve ellátásában, ugyanakkor az információs társadalomba való átmenet stratégiájának kidolgozását és a stratégiához igazodóan az államigazgatási informatikát is koordinálja. Az államigazgatási informatikával és ezen belül a távközléssel kapcsolatos feladatokat megerősített apparátussal rendelkező helyettes államtitkárok látják el. A kormányzati szervek és az ágazatok közti hatékony, eredményes informatikai koordináció alapjaihoz azonban a MeH-t vezető miniszter feladatait ki kellett bővíteni, és az ITB-t erősíteni kellett. Azonban még ez is kevésnek bizonyult, mivel minden közigazgatási és államháztartási reformintézkedés rendre beleütközött a meglévő informatikai háttér rugalmatlanságába. A koordináció jelenlegi gyengesége mellett a kialakuló rendszerek továbbra is esetlegesek, az adott ágazat igényeire szabottak maradtak, ezért a minisztérium az ágazati feladatokra épülő struktúra helyett a koordinációt kívánta jelentős mértékben javítani.
És a fényes jövő...
Az 1999 elején született iromány teendők rovatában többek között a következők szerepelnek:
A MeH koordinációjában készülő kormányzati stratégiához hozzá kell igazítani, és ágazati, valamint összkormányzati szinten is meg kell erősíteni az államigazgatás informatikai koordinációját.
A hatékony koordinációhoz elengedhetetlen a pénzeszközök jelentős bővítése.
Át kell venni az Európai Unió országaiban kialakult gyakorlatok közül a hazánkban alkalmazhatókat.
Az eredményes koordinációhoz szükséges stratégiaalkotási, -végrehajtási és -ellenőrzési feladatok tekintetében egyértelműen meg kell fogalmazni a MeH-t vezető miniszter felelősségét.
Az ágazatokon belül jelentkező államigazgatási informatikai feladatok tervezésének és végrehajtásának koordinációját továbbra is a minisztériumoknak kell végezniük, az ágazati államigazgatási informatikai stratégia kidolgozását a közigazgatási államtitkár alá tartozó informatikai vezetőknek kell irányítaniuk.
A tárcaközi és az ágazati koordináció között a javaslattevő, szakmai döntés-előkészítő és véleményező feladatokat ellátó, az előbb említett informatikai felső vezetőkből álló ITB képez hidat.
Az ITB-nek a tárcák és a MeH delegált szakértőiből álló szakmai bizottságai és külső szakértőket is alkalmazó szakértői testületei dolgozzák ki a döntésekhez szükséges háttéranyagokat, irányítják és ellenőrzik a közös feladatok végrehajtását.
Az ITB-nek és a területi koordinációs szervezeteknek az államigazgatási informatika koordinációja érdekében együtt kell működniük, amire a MeH irányításával koncepciót kell kidolgozni.