- EBPP, azaz Electronic Bill Presentment and Payment... Akár le is fordíthatjuk: elektronikus számlamegjelenítés és fizetés - bevallom, én még így sem értem teljesen pontosan, hogy mi ez...
- Pedig pontosan az, amit a kifejezés jelent, legfeljebb nem találkoztunk még ilyennel, mert hát se a telefonszámlát, se a vízdíjat, se a biztosítási díjat nem szokás - Magyarországon egyelőre - az interneten keresztül számlázni. Pedig mennyivel egyszerűbb lenne mindenkinek, ha a havi számláit megtekinthetné mondjuk az interneten keresztül, s ha elfogadja azokat, akár rögtön online megbízást is adhatna azok kifizetésére... Ha sokallod a vízdíjad, akkor mondjuk megnézheted, hogy tavaly ilyenkor mennyi volt, s ha látod, hogy akkor is több volt májusban, mint áprilisban, akkor megnyugszol, hogy nem becsapni akarnak, hanem csak a locsolási szezon kezdődött el. Az is lényeges lehet, hogy egy személy vagy szervezet ne számtalan szolgáltatóval álljon kapcsolatban, és így kelljen gondoskodnia a különböző átutalásokról, hanem azok egységesen, egy szolgáltatón keresztül és természetesen sokkal olcsóbban lebonyolíthatóak legyenek. Érdemes megjegyezni, hogy míg egy hagyományos banki tranzakció költsége néhány 100 forintos nagyságrendnyi (kb. 1 USD), addig az internetes fizetés költsége 1 cent, azaz az előbbinek kb. 1 századrésze lehet.
- Mi ebben az újdonság? Kell egy olyan számlázási rendszer, amely magában foglalja az internetes archiválást...
- És vajon az olyan hatalmas ügyfélkörrel rendelkező cégek, mint az Elektromos Művek vagy a Matáv egyik napról a másikra kidobják régi, jól bevált számlázórendszereiket, és áttérnek egy újra?
- Nem, de valami internetes adatbázis-kezelést csak lehet csatlakoztatni a meglévő számlázáshoz...
- Sokan keresgélték ebben az irányban a megoldást, de hát egyik-másik régi, mondjuk Cobolban megírt rendszer még csak nem is adatbázisra épül... A régi alkalmazások nyelvéhez, platformjához, adatbázis-kezelőjéhez való igazodás akkora munkát jelentene, hogy annál még az új rendszer is olcsóbb... Egy-egy ilyen "kaland" 10-18 hónapnyi időbe, 100 millió forintos nagyságrendű fejlesztésbe és az ezzel kapcsolatos kockázatba kerül, s nem utolsósorban abba a veszteségbe, amely azért éri a céget, mert valaki valamelyest hamarabb nyújtja ezt a szolgáltatást. Az internetet alkalmazó cégek esetében nem ritkán néhány hónapos előny jelentheti a túlélést vagy a piacon maradást, piacszerzést. A BlueGill programozói ezért azt mondták: hagyjuk a régi rendszert úgy, ahogy van, ám csípjük el az információt a nyomtatásnál, hiszen minden ilyen számlázórendszer nyomtatott számlák formájában kommunikál ügyfeleivel, s ezekben a számlákban minden lényeges adat benne van, ami az ügyfelet érdekli. Ha ehhez biztosítható az archívumokban való kutakodás lehetősége is, akkor kevés ügyfél látszik a láthatáron, aki inkább a papírhoz vagy még inkább a "csak" papírhoz fog ragaszkodni. Így jött létre a BlueGill EBPP technológiája, amely a nyomtatóra küldött adatokat kezeli, és abból felépíti azt az internetes adatbázist, amelyre szüksége van ahhoz, hogy arra már saját, standard alkalmazási rendszerét ültethesse rá... A technológia nagyon hasonlatos ahhoz, mintha a számlákat egy űrlapnak tekinteném, amit úgy szkennelnék be, hogy tudom a név, a dátum, a fizetendő összeg stb. pozícióját. Egy Smart Express nevű szerszám készít az outputból egy új adatbázist, ezalatt mehet a nyomtatás is, de ha az ügyfél úgy dönt, hogy neki mostantól a papír nem kell, elegendő megnéznie az interneten a számlát, akkor a nyomtatás lehet "dummy" is, vagyis nem fogy a papír, de a rendszer mégis átengedi magán a bizonylatot. A megoldás legfőbb előnye, hogy nem kell alapvető változásokat végrehajtani a régi rendszeren, ténylegesen hozzá sem kell nyúlni, így ennek bevezetése akár egy héten belül bárhol megtörténhet... A számlákból elkészül egy olyan adatbázis alapú webalkalmazás, amely azután tetszőleges módon továbbépíthető, igazítható. A rendszer (az i-Series) maga is paraméterezhető, s bár vannak olyan standard vállalat- és számlatípusok, amelyeknek megfelelően paraméterezett verziója órák alatt generálható - i-Telco, i-Insurance, i-Broker stb. -, de természetesen bármilyen számlafajtához gyorsan és gond nélkül beállítható. A standard megoldások a leginkább frekventált felhasználók, vagyis a közüzemi szolgáltatók, a telefon- és kábelszolgáltatók, a számlázást végzők, a bankok, a brókercégek, a biztosítók számára készültek el. Külön említésre érdemes a Számlázási Szolgáltató (Billing Service Provider) megoldás, amely önmagában képes a számlázás konszolidációjára.
Javasoljuk a megoldást olyan - gyakran multinacionális - cégek számára, amelyeknek cégvásárlásaik során heterogén számlázási rendszerekkel rendelkező vállalatokat kell összefogniuk és egységes rendszerbe integrálniuk. Ez a BlueGill technológiájával könnyen megvalósítható.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy evés közben jön meg az étvágy, és a kezdetben "csak" az eredeti szolgáltatási szintet megvalósító webalkalmazásra most már könnyen lehet új, attraktív szolgáltatásokat fejleszteni, amelyekkel pl. az ügyfélszolgálati rendszer alakítható, vagy a célzott marketingtevékenységgel új üzleti tevékenység indítható.
Külön terület a B2B, ahol különösen az archív anyagokban való "kotorászás" biztosításával, a különböző típusú letöltések lehetővé tételével a partner jelentős integrációs fejlesztéseket tud megtakarítani, ami várhatóan arra fogja ösztönözni, hogy eddigi partneréhez ragaszkodjon.
- Hol jön a képbe a CheckFree?
- Ott, hogy a számlákat illik kifizetni is. A CheckFree egy úgynevezett elszámolóközpont, s bár nálunk kevesen ismerik a nevét, rajta keresztül megy az internetes fizetések (elszámolások) kétharmada. Az elszámolóközpont partnerei a szolgáltatók, bankok, konszolidátorok, és ő maga is egy check konszolidátor, amely lényegében egy interfész az ügyfél és a bank között.
A cég az első teljesen elektronikus megoldását 1997. márciusban indította E-Bill néven. Jelenleg hárommillió ügyfél számára nyújt lehetőséget számlái elektronikus megtekintésére és kifizetésére. A cég az USA 89 legnagyobb számlázójával kötött többéves számlázási és fizetési megállapodást több mint 100 szolgáltatón keresztül, amelyek között bankok, brókerek, internetes portálok, tartalomszolgáltatók és személyes pénzügyi szolgáltatók találhatók. Ezáltal az USA automatikus elszámolóház-tevékenységének több mint 2/3-át bonyolítja le. Ezen túlmenően közel 400 bank és cég használja egyéb szolgáltatásait. Érdekesség, hogy a rendszert befektetési portfóliókezelésre is használják, és csak ebben az üzletágban 480 milliárd USD az állomány. A BlueGill és a CheckFree között korábban csak technológiai együttműködés volt, ám most már - az akvizíció napokban történt befejeztével - a technológia is a CheckFree-é.
- És a technológia úgy, ahogy van importálható?
- Ami a szinte azonnali internetes megjelenítést illeti: igen. A fizetéssel kapcsolatos tevékenység ország- és bankrendszerfüggő. A CheckFree jelenleg csak Amerikában végzi számlakonszolidátori tevékenységét, Európában vagy Magyarországon hasonló elszámolóközpontok szerveződnek. A számlakibocsátók azonban már a mostani induláskor jelentős előnyöket élvezhetnek, amelyeket az elszámoló-fizető modulhoz való csatlakozási lehetőség megjelenésekor ők azonnal "készpénzre" tudnak majd váltani, szemben azokkal a cégekkel, amelyek az egyedi megoldások irányában mozdulnak el, illetve akik későn rajtolnak... A termék moduljaiban sok emberévnyi intenetes fejlesztői szakértelem és tapasztalat jelenik meg. Így a megoldás előnyei hasonlíthatóak az SAP, Baan stb. nevével fémjelzett integrált rendszerek bevezetésének előnyeihez, ugyanakkor sokkal gyorsabb a bevezetés, akár egy héten belül bárki áttérhet az i-Billingre...