- Milyen előnyöket ígér, ha a kormányzat központilag foglalkozik az informatikával?
- Amennyiben minden a meghirdetett elképzelések szerint alakul, már rövid és középtávon is érezhetőek lesznek a pozitív hatások, akár a kormányzati, akár az informatikai szféra oldaláról közelítünk. Azzal, hogy egy kézbe kerülnek azok a hatáskörök, amelyekkel eddig a különböző tárcák foglalkoztak, egyértelművé és remélhetőleg egységessé válnak az igények, és az informatikai vállalkozások is egyértelmű válaszokat adhatnak. Eddig a hírközlési és az informatikai terület szabályozása a KHVM-hez tartozott, míg az államigazgatás napi ügyeit a Miniszterelnöki Hivatalban intézték, ott dolgozták ki a stratégiákat, ezenkívül jó néhány minisztérium is foglalkozott az informatika szabályozásával. Az Inforum által korábban összeállított Magyar informatikai chartában már megfogalmaztuk, hogy az informatikai szakma képviselőinek az lenne az érdeke, hogy a számítástechnika, a távközlés és a hírközlés koordinációjával egy hivatal foglalkozzon, amitől azt is várjuk, hogy egységesebb, összehangoltabb legyen a közigazgatás és az államigazgatás informatikai rendszerének kiépítése.
- Mit vár a szakma a két év múlva felállítani tervezett informatikai minisztériumtól?
- Letisztult, egységes elvárásrendszert, az elméleti lehetőségek és a megvalósíthatóság összehangolását. Hosszú távon feltétlenül szükséges egy önálló informatikai tárca létrehozása. Ehhez hasonló kezdeményezéssel több európai államban találkozhatunk, Dániában már működik is ilyen tárca.
- Összességében hogyan értékeli az átszervezést az Inforum, illetve az informatikai szakma képviselői?
- Stratégiailag jó döntésnek, helyes iránynak tartjuk a hatáskörök és területek összevonását, hiszen így az informatikai szféra egyetlen hivatallal, azon belül is egyetlen kontakt személlyel tarthatja a kapcsolatot.
- Nem jelenthet-e törést a már megkezdett ügyek intézésében, ha késik a kormánybiztos kinevezése?
- De igen, rövid távon veszélyes is lehet, ha előbb szűnik meg a hírközlés, az informatika felügyelete a KHVM-ben, mint ahogyan létrejött volna az új szervezet a Miniszterelnöki Hivatalban. Közismert, hogy az informatika olyan gyorsan fejlődő iparág, ahol néhány hetes vagy hónapos leállás is rendkívül nagy lemaradásokat okozhat A fejlődésben sok minden leállhat, ha nem folytatódik töretlenül például az elektronikus aláírással kapcsolatos törvény-előkészítő munka, vagy az egységes informatikai törvény kidolgozása.
- Ezek szerint az egyik kulcskérdés, hogy milyen gyorsan találják meg a megfelelő kormánybiztost, a másik, hogy milyen gyorsan válik aktív közreműködővé az újonnan kiépülő szervezet?
- A gyors átalakítás valóban kulcskérdés, hiszen a legjobb stratégia is zátonyra futhat, ha lassú a végrehajtás. Nagyon sok függ attól, hogy kik és milyen gyorsan kezdik el a kancellárián megvalósítani az új elképzeléseket. Ugyanígy nagyon befolyásolják a működés hatásfokát a konkrét személyek, remélhetőleg az informatikában jártas, a minisztériumokban eddig folyó munkát ismerő szakemberek alkotják majd a csapatot, tehát zökkenőmentes lesz az átállás.
- Mennyi idő alatt kell kiépülnie a működőképes új csapatnak?
- Alig egy hónap áll rendelkezésre, ugyanis lassan finisébe ér pénzügyminiszter által meghirdetett kétéves költségvetési tervezet elkészítése. Az előrejelzések szerint június végéig kell összeállítani az egyes tárcák, területek informatikai beruházási igényeit. Ebből az is következik, hogy amennyiben nagyon rövid időn belül nem sikerül kinevezni kormánybiztost, akkor a stratégia megvalósítása veszélybe kerülhet. Ha tehát nem lesz kormányzati frontembere az informatikának, előfordulhat az is, hogy az egyébként helyes irányba mutató változásokhoz nem lesz elegendő a beruházási forrás, ugyanis a KHVM már nem, a kancellária, illetve a kormánybiztos pedig még nem tudja a kormány asztalára tenni a terveket, elképzeléseket, az e nélkül elfogadott költségvetést pedig a későbbiekben nem lehet majd módosítani.