A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói egy olyan okos-telefon alkalmazást fejlesztettek, amely folyamatosan tájékoztatja a vezetőt arról, hogy milyen sebességgel érdemes haladnia ahhoz, hogy a legközelebbi lámpánál ne kelljen várnia a zöld jelzésre.
Látszólag nehéz megmagyarázni, hogy miért kellett ehhez az alkalmazáshoz a MIT és a tudósok színe-java, hisz régebben több útvonalon segítették - hasonló funkciót betöltő - előjelző táblák az autósokat, ám ezek sajnos kimentek a divatból. Hogy a zöld hullámban történő autózás nem csupán idegkímélő, azt mutatja, hogy azok, akik a Massachusetts államban található Cambridge-ben részt vettek az új alkalmazás tesztelésében, átlagosan 20%-nyi üzemanyagot tudtak megspórolni, és a fogyasztás ilyen drasztikus csökkentése legalább annyira pozitív hatással van a környezetünkre is, mint a pénztárcánkra.
Míg azonban a korábbi utcai kijelzők be voltak kötve abba a rendszerbe, amely gondoskodott a jelzőlámpák váltásáról, s így az előrejelzés közvetlenül kapcsolódott a forgalomirányító központokhoz, a Signal-Guru esetében nincs mód a direkt összeköttetésre: a tudósok tehát arra kellettek, hogy "kitalálják" a közlekedési lámpák ritmusát, még pontosabban azt az algoritmust, amely a rendszerben résztvevő okostelefonoktól érkező információkat feldolgozza, és ennek alapján szimulálja a lámpák periodicitását.
A Signal-Guru alkalmazás kihasználja, hogy sok autós GPS-ként az okostelefonját használja, és emiatt a telefont - egy megfelelő tartóban - a szévédőre rögzíti. A Signal-Guru használatához a kamerát is be kell kapcsolni, amely felveszi a közlekedési lámpát, és figyeli a váltási rizmust. A rendszer arra épít, hogy sok autós használja majd a Signal-Gurut, és az ezektől beérkező felvételek segítségével feltérképezhető a város közlekedési-lámpa hálózatának váltási rendszere, vagyis idővel kialakul egy olyan minta, amely elég nagy pontossággal szimulálja a város jelzőlámpás forgalomirányítását.
Nem mindegy persze, hogy a lámpák fix periódus-időkkel váltanak, vagy alkalmazkodnak a forgalom alakulásához, és annak figyelembe vételével alakítják ki a zöld jelzés intervallumát. A rendszert például Cambridgen kívül Singapurban is tesztelték, és míg az előbbiben 0,6 másodperc pontossággal sikerült belőni, hogy mikor váltanak át a lámpák, az utóbbi város forgalmának hektikussága már több nehézséget okozott, de még a singapuri teszt is kielégítő eredményt hozott: az előrejelzés 2,5 másodperc tűréssel sikerült.
A fejlesztők szóvívője elmondta, hogy a kemerák sok egyébre is használhatók, például figyelhetik a benzinárakat, vagy az üres parkolóhelyeket, és az ezekből az információkból kialakított folyamatosan módosuló adatbázis a többi autós rendelkezésére állhat.