Gyorsít, lassít és automatikusan előz az autópályán a BMW új rendszere

forrás Prim Online, 2011. augusztus 30. 14:44

A BMW csoport kutató és  fejlesztő részlege Münchenben mutatta  be legújabb vezetéssegítő rendszerét, amellyel a személyautó a gyorsításon és a lassításon felül  sávtartásra és előzésre is képes az autópályán.  A prototípusban a már meglévő és továbbfejlesztett rendszereket, mint a nyomvonalkövetésre alkalmas  BMW  TrackTrainer, a sebességtartó automatika (ACC), valamint a vészleállító asszisztens  (BMW Emergency Stop Assistant), egy autóban egyesítették. 

A rendszer tesztelésére a technológiával egy széria 5-ös BMW-t szereltek fel, amellyel  azóta  már több mint 5000 kilométert teljesítettek. Az autót  a szoftver mellett  a  helymeghatározást segítő rendszerekkel, egy rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és  videóeszközökkel szerelték fel. A rendszer  bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket. 

 

Dr. Nico Kämpchen, a BMW csoport kutatási és fejlesztési központjának automatizált  vezetésért felelős menedzsere szerint a legnagyobb kihívást az autópálya kijáratoknál  és felhajtóknál  letérő vagy éppen a forgalomhoz csatlakozó autók jelentették: „A  prototípus fejlesztése során sikerült elérnünk, hogy képes legyen reagálni a  becsatlakozó, vagy a pályát elhagyó járművekre. A rendszer egyelőre 130 km/órás  sebességig biztonságosan üzemel.  Véleményünk szerint egy ilyen jármű használata  teljesen új élményt tesz lehetővé a vezető és utasai számára. Bár az automatika képes  az önálló vezetésre, nem helyettesíti az emberi figyelmet, hanem segíti azt” – mondta el  a menedzser.

 
A folyamat két fő tényezőből áll: elsőként az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét  a saját sávjában, másodszor pedig képesnek kell lennie tisztán felismerni az összes  autót és tárgyat  szűkebb környezetében. Ez  olyan eszközök együttes használatával érhető el, mint az ultrahang, a radar és a videokamera. 
 
Technikailag a rendszer alapját két forradalmi fejlesztés adja: a nyomvonalkövetésre  alkalmas BMW TrackTrainer és az Emergency Stop Assistant. A BMW TrackTrainer  jelenleg versenypályákon  segíti az automatikus vezetést, mivel a gyártó  vezetéstechnikai tréningeken használja. A GPS és videóadatok feldolgozásával a BMW  TrackTrainer képes hibátlanul, az ideális íveket használva körbevinni a vezetőt a  versenypályán, így segítve annak minél jobb elsajátítását. Az eszköz már bizonyított a legendás Nürburgringen, valamint a Laguna Seca versenypályán, Kaliforniában is.