- A sokat vitatott elsőségről csupán annyit, hogy csak az szállhat versenybe az elsőségért, aki rajtam kívül fel tudja mutatni az akkori Munkaügyi Hivatal 1989 szeptemberében (akkor ez még állami monopólium volt) vagy korábban keltezett, munkaközvetítésre, illetve személyzeti tanácsadásra érvényes engedélyét. Manager Contact elnevezésű cégünket feleségemmel alapítottuk, és valóban elsőként jelentünk meg a hazai piacon az amerikai típusú vezetőfelkutatás és -kiválasztás szolgáltatással (amit eredetiben Executive Search & Selectionnek neveznek). 1990 novemberétől tagjai és magyarországi partnerei vagyunk a Financial Times jellemzése szerint "a világ vezető fejvadászcégei közül a legdinamikusabban fejlődő", USA-központú, integrált nemzetközi konzorciumnak, a Horton Internationalnek, amely 40 országban 44 irodával rendelkezik.
- Az elmúlt 10 év során hazánkban évről évre exponenciálisan nőtt a személyzeti tanácsadás, munkatárs- és vezetőkiválasztás területén működő vállalkozások száma. Résztvevőként hogyan látja ma a magyar fejvadászpiacot?
- Valóban sokat fejlődött a piac, de 10 év még kevés volt a letisztuláshoz. A klasszikus fejvadászattal, tehát csúcsmenedzserek közvetlen megkeresésével és kiválasztásával foglalkozó fejvadászcégek - hogy csak a nemzetközi szinten is legnevesebbeket, például a Korn&Ferryt, az Egon Zehndert, a Spencer Stuartot említsem - száma nem haladja meg a tízet, és ehhez adódik hozzá a mintegy 100 személyzeti tanácsadással, munkaerő-közvetítéssel vagy -kölcsönzéssel foglalkozó iroda. Sokan a mai napig összemossák ezeket a fogalmakat, és egy kalap alatt "fejvadásznak" neveznek minden munkatárskereséssel foglalkozó vállalkozást, holott a klasszikus értelemben vett fejvadászat teljesen más alapon és más módszerekkel működik, mint az állásközvetítés avagy recruitment. A fejvadászat a megbízó által meghatározott pozícióra leginkább alkalmas, többnyire felső szintű vezető felkutatását és rendkívül körültekintő kiválasztását jelenti, ami többszöri strukturált interjúk, referencia-ellenőrzés és további személyes konzultációk alapján történik. A korrekt fejvadászcégek 6-12 hónapos, úgynevezett "csereszabatos" alkalmassági garanciát vállalnak a kiközvetített személyre, és ennek megfelelőek az áraik is.
- Mi a véleménye az új internetes állásközvetítő cégek megjelenéséről, egyáltalán az internet munkaerőpiacra gyakorolt hatásáról?
- Úgy gondolom, hogy az alsó és középszintű állások közvetítése terén valóban átrendezik a piacot az online szolgáltatások, aminek eredményeképpen csökkenni fog a nyomtatott sajtóban megjelenő álláshirdetések aránya. A fejvadászszakmára azonban nem gyakorol számottevő hatást az internet, hiszen a vezetők direkt megkeresése csakis személyes kontaktus útján és a diszkréció szabályait maximálisan figyelembe véve történhet, erre pedig az internet és az e-mail nem igazán alkalmas csatorna. A fejvadászcégek számára az internet a gyors és hatékony információszerzésen túl a név, az ismertség növelésének eszköze lehet, ennek jele, hogy ha online szolgáltatással nem is, de bemutatkozó weboldalakkal a legtöbb fejvadászcég már megjelent az interneten.
- Feltételezem, hogy Önök is elkészíttették honlapjukat?
- Igen, anyacégünk, a Horton International webcíme: www.horton-intl.com, ahol a nemzetközi rovatban szerepel a magyarországi iroda elérhetősége is. Személyes, egyben céges honlapom a www.pinter.hu címen található, ahol egyelőre csak egy rövid bemutatkozás szerepel, és az elérhetőségi paraméterek.
- Ön nemcsak ügyfeleivel, de a nagyközönséggel is folyamatosan tartja a kapcsolatot; álláskeresésre, karrierépítésre vonatkozó tanácsaival számos publikációban, előadáson, fórumon találkozhatnak az érdeklődők, de ha jól tudom, a szakmának is nyújt tanácsadást.
- Többéves vezetői tapasztalataimat, valamint a humánmenedzsment terén megszerzett hazai és nemzetközi ismereteimet igyekszem megosztani leendő vezető kollégáimmal is, a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézetének docenseként tanítva a "humán- és karriermenedzsment" tantárgyat. Ezenkívül minden évben mintegy 25-30 felsőoktatási intézmény meghívásának teszek eleget, alkalmanként több száz hallgatót készítve fel a karriertervezés és álláskeresés fortélyaira. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy a felsőoktatási intézmények mintegy 75 százaléka "hozzám igazítja" az állásbörzét, tehát már jó előre lefoglalnak, hogy tartsam meg az állásvadászat mesterfogásairól szóló, Pintér-show-ként elhíresült felkészítő előadásaimat.
- Karriertanácsait egy igen tekintélyes terjedelmű könyvben is közzétette. Hogyan született meg a könyv?
- 1992 óta vezetek karrier-tanácsadási rovatot különböző napilapokban és magazinokban, több mint 3 éves gyakorlatom volt, amikor a HVG felkért egy átfogó anyag megírására. 1996 áprilisában adták ki kézikönyvem "Hogyan csináljunk karriert?" címmel, amely két kiadásban 5000 példányban fogyott el, és Kelet-Európa több nyelvére, továbbá kínaira és vietnamira is lefordítják.
- A birtokában van tehát egy többéves munkával előállított, értékes tartalom a karrierépítésről. Bizonyára Ön is figyelemmel kíséri az aktuális trendeket, és látja, hogy a felhasználók, olvasók részéről komoly igény jelentkezik a digitális formában elérhető szellemi termékek iránt. Gondolt-e arra, hogy új formában - például CD-n vagy az interneten - jelenjen meg a könyv?
- Igen, és mindez már a közeli jövőben meg is valósul. Idén ősszel jelenik meg a könyv legújabb kiadása multimédiás CD-ROM-változatban, a Profi Média Kft. gondozásában. Ugyanakkor több online laptól és internetes tartalomszolgáltatótól is ajánlatot kaptam a kötet "kérdés-felelet" formájú visszaalakítására és folyamatos karriertanácsok megjelentetésére, tehát hamarosan az interneten is megjelenek majd karrier-tanácsadás rovatommal.
- Milyen tartalmat tervez az időben lefoglalt, de még talonban lévő fejvadasz.com webcím mögé?
- Maradjunk annyiban, hogy a munkaerőpiacon remekül hasznosítható, érdekes és közérdekű információkat, valamint interaktív szolgáltatásokat szeretnék nyújtani - a konkrétumokkal azonban várjunk a honlap elindításáig!