Újra kell értelmezni a könyv fogalmát? - E-bookok a híroldalakról (2. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 20. 09:23

Amikor július elején kirobbant a Rupert Murdoch és a News Corporation körüli lehallgatási botrány, a Vanity Fair összegyűjtött 20, Murdochról, a családjáról és médiabirodalmáról szóló cikket, és egy cent híján 4 dolláros áron már július 29-én forgalomba is hozta azokat e-bookként. A kötet bevezetőjét Graydon Carter, a magazin főszerkesztője írta.

A cikkeket hat fejezetre osztották, mindegyiknek egy olyan téma áll a középpontjában, amely tükrözi a sajtómágnás életének különböző aspektusait. Carter szerint ez olyasvalami, mint egy cserélhető lapokból álló gyűrűskönyv: remek mód arra, hogy villámgyorsan elkészüljön egy kötet. Semmit sem kell újból ellenőrizni, hiszen a kézirat korábban már átment a szerkesztésen.   
 
Értékesítés, marketingtámogatás
 
A The New Yorker is hasonló e-bookot jelentetett meg 7,99 dolláros áron: a szeptember 11-vel kapcsolatban a magazinban közzétett írásokat gyűjtötte össze a költészettől az al-Kaidáról szóló tudósításokig. 
 
Ugyanakkor a folyóirat kiadásában eddig megjelent maroknyi digitális különkiadványt egyelőre viszonylag szerény értékesítési adatok jellemzik, Pamela McCarthy főszerkesztő-helyettes néhány ezerre teszi az eladott e-bookok számát. 
 
A másik probléma az e-könyvekkel az, hogy nem egyszerre jelennek meg a nyomtatott anyagokkal, így azok marketingtámogatásából nem részesülhetnek. Mivel több ezer amerikai könyvesboltban nincs automatikusan tér a bemutatásra, így nehéz tudatosítani az olvasókban az online könyvek létezését. McCarthy szerint az egyik legfontosabb feladat, hogy eljuttassák az emberekhez a megjelenések hírét, hiszen az e-book-áruházak kínálata rendkívül szerteágazó, és az, hogy mi minden érhető el, nem látszik a felszínen - szemben a hagyományos könyvesboltok megoldásaival.
 
Aaron Belkin, akinek könyvét a The Huffington Post adta ki elektronikus formában, azt mondja, még mindig reménykedik benne, hogy az végül nyomtatott formában is megjelenik majd. De akkor sem lesz elkeseredve, ha az végül nem valósul meg: a havonta mintegy 25 millió látogatót vonzó The Huffington Post révén mindenképpen reflektorfénybe kerülnek az általa írottak. 
 
"Persze a könyv oldalai nem olyan szépek, mint ha az Oxford University Pressnél jelentek volna meg, viszont az Oxford University Press nem is képes egymillió embert megszólítani egy kötet megjelenésének első napján" - vélekedett.