Pierre Omidyar felesége lelkesen gyűjtötte a Pez cukorkák dobozait, ám furcsa hobbija még Amerikában is olyannyira különlegesnek számított, hogy nagyon nehezen talált rá hasonló hóborttal bíró társaira. Ekkor vetette fel férjének (egyes források szerint nem is felvetés volt ez, hanem inkább egyfajta ultimátum), hogy milyen jó is lenne, ha az interneten nyitnának fórumot, ahol a gyűjtők végre egymásra találhatnának, s csereberélhetnék a Pez-dobozokat. Mivel Pierre - ahogy az már lenni szokott - nem tudott nemet mondani a követelődző asszonynak, mindjárt munkához is látott. Közben persze továbbgondolta az ötletet, s végül úgy döntött, hogy nemcsak a Pez-gyűjtőknek teremt fórumot, hanem mindenkinek, aki valamit eladni, illetve vásárolni szeretne. Így született meg 1995-ben az eBay, amely mostanság több millió aukciót folytat le naponta, s az elektronikus kereskedelem kapcsán olyan gyakran emlegetett nagyágyúkhoz képest, mint például az Amazon.com, jelentős profitot is termel (a megkötött üzletek után fizetendő részesedés formájában).
Hasonló, magyar vonatkozású történetek ugyan nem állnak rendelkezésre, az viszont biztos, hogy az ilyesfajta szolgáltatás hazánkban is igen népszerű. Az első internetes árverést tavaly júniusban bonyolította le a Lufthansa, egy bérelt szoftver segítségével. A repülőjegy-aukció során alkalmazott Java-program valódi hangulatot teremtett a kibertérben, hiszen a licitek valós időben jutottak el az "árverési szobába", s így az ott lévők másodpercre pontosan nyomon követhették az árak alakulását. Az árverés lefolytatását egy kikiáltó vezényelte, s akárcsak a hagyományos esetben, szóval biztatta, olykor "cukkolta" a résztvevőket, majd ha az árak megfelelő szintre kúsztak, lecsapott a virtuális kalapáccsal.
Néhány hónappal később a sikeren felbuzdulva több árverési site is megkezdte működését, amelyek mindegyike az imént felvázolt real-time megoldás helyett az eBaynél is bevált "statikus" megoldást választotta. Az ilyen rendszerek esetében a kikiáltó maga az áru értékesítője, aki meghatározza az indulóárat, illetve azt, hogy meddig - többnyire néhány hétig - tartson az árverés. A liciteket általában egy webes felület segítségével lehet feladni, az időben elnyújtott megoldás miatt azonban a résztvevőknek nem kell folyamatosan a site-ra figyelniük, elég, ha naponta egyszer benéznek.
Többségében ingyen
A hazai kínálatban az ingyenes site-ok vannak túlnyomó többségben, ám ez a közeljövőben minden bizonnyal változni fog (az egyetlen kivétellel külön fejezetben foglalkozunk). A domainliberalizációt követően megalakult DomainBróker például mind az eladó, mind a vevő fél számára ingyenes, ám, mint az a honlapjukról is kiderül, a sikeres üzlet megkötése után az eladónak valamilyen formában hamarosan fizetnie kell (korábban néhány ezer forintos regisztrációs díjról lehetett hallani, de a néha többmilliós értéket képviselő hazai domainek ismeretében elképzelhető, hogy vérszemet kapnak, s így a sikeres üzlet létrejöttekor már jutalékot kérnek az eladótól).
Ugyancsak ingyenesen vehetők igénybe az eCseri Virtuális Bolhapiac szolgáltatásai, de nem titok, hogy a tervek szerint várhatóan június 1-jétől jutalékos rendszer kerül bevezetésre. "A használat egyelőre ingyenes, de úgy működik, mint a Monopoly esetében, játékpénzzel" - mondja Simon Géza, az eCseri képviselője. Az ügyfeleket tehát már szoktatják a fizetős rendszerhez, amelynél a tervezett jutalékot az eladott áru értékétől teszik függővé. Így 5000 Ft-ig 5%, 5001 és 200 000 Ft között 250 Ft + az 5000 Ft feletti rész 2,5%-a, míg 200 001 Ft felett 5000 + a 200 000 Ft feletti rész 1,25%-a kerül majd levonásra. Ehhez járul még a szintén bevezetni kívánt felvételi díj, amely egységesen 150 Ft lesz.
Az aXió Internetes Aukciósház, a LicitCity On Line, illetve a Prím Online Árverés nem tervezi a közeljövőben, hogy szolgáltatásait igénybe véve bármilyen formában fizetni kell, ugyanakkor mások ilyen jellegű sikerén felbuzdulva ez nem elképzelhetetlen.
GPP - a nagyágyú
Szolgáltatásait s nemzetközi hátterét tekintve egészen más kategóriát képvisel a GPP Hungary Kft. lapzártánk idején bejelentett "fordított" aukciós megoldása. Míg a korábban említett aukciós site-ok tipikusan az egyénekhez szólnak, addig az IBM eBusiness megoldására alapozott rendszer a kis- és középméretű vállalatokat célozza meg. A nemzetközi porondon, elsősorban persze Amerikában, jelen lévő Global Group Purchase Program (GGPP) egy internet alapú fordított aukciós rendszer, amelynek segítségével a vállalatok csökkenthetik a termékek, illetve szolgáltatások beszerzési költségeit. A rendszer lényegében úgy működik, hogy a vásárlók "kikiáltják" a beszerezni kíván terméket, illetve szolgáltatást, majd a potenciális értékesítők egymással versenyezve (egymás alá) licitálnak. A regisztrált vásárlók számára a szolgáltatás díjmentes, míg az eladók a rendszer használata során létrejött üzletek után minimálisnak mondott kereskedői jutalékot fizetnek. Utóbbi pontos értékéről, illetve az elszámolás alapjáról mindössze annyit árult el Balogh Attila, a GPP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, hogy mindenkivel személyre szabott szerződéseket kötnek, ezért nincs értelme és nem is lehet konkrét jutalékokról beszélni.
Az Internet Business's International leányvállalataként ismert Global GPP Corporation nem titkolt szándéka, hogy a magyarországi "gyermek" létrehozásával nem csak hazánkban, hanem a régióban, illetve Európában is hídfőállásokat építsen, amihez a hazai képviselet szolgálna platformként. Ennek megfelelően a rendszer tervezése és kiépítése során nem csak a hazai, de akár Európa minden országából érkező igények kiszolgálására is felkészültek (az alkalmazott technológia naponta 4,5 millió látogatót bír el). Természetesen a magyar vállalatok számára a GPP Hungaryn keresztül "kifelé" is járható az út, így az EU-csatlakozáshoz közeledve új piacokra - akár tengerentúliakra - is betörhetnek termékeikkel, szolgáltatásaikkal.
Szökőkúttól Rippl-Rónaiig
Furcsa módon az online aukciókat nem az árverező házak, jelentősebb galériák indították el. Ez nem hazai sajátosság, a világ más pontjain is így van, bár itt-ott már akadnak kezdeti próbálkozások. Az olyan nagy nevek, mint például a Christie's vagy az ugyancsak sokak által ismert Shoteby's, csak kóstolgatják az új lehetőséget (utóbbi például az Amazon.commal szövetkezve tart antik árveréseket). Ilyen jellegű aukcióra hazánkban elsőként a Kieselebach Galéria - a Prím Online infrastruktúrájára támaszkodva - adta a fejét. A sikeres aukciónak azonban egyelőre - ki tudja, miért - nincs folytatása.
Ezt leszámítva a kalapács alá kerülő termékek köre igen széles, s olykor különleges, illetve jelentős értéket képviselő tárgyak is elkelnek. Az eCserin például sikeresen talált gazdára autó, illetve műholdvevőszett. A LicitCity On Line áverésein is voltak már százezres nagyságrendű tételek, például digitális fényképezőgépek, illetve szünetmentes tápegységek. Az aXio húsvéti aukciója alkalmával több nyúl is "kalapács alá került", de sikeresen zárult egy szökőkút, illetve egy antik óra árverése is (utóbbi 190 ezer forintos áron kelt el).
A Prím Online Árverés oldalain talált gazdára a kezdolap.hu, illetve a torgyan.com domain (előbbi 165, utóbbi 250 ezer forintért). A Kieselbach Galériával közösen rendezett első hazai online képaukció során ugyancsak itt talált gazdára 10 festmény, köztük egy Rippl-Rónai (Zorka papája címmel), amelyet 40 ezer forinton kikiáltottak ki, s onnan jutott el a 493 500 forintos értékig (közel hasonló mértékben nőtt a többi kép ára is, Faragó Géza Pezsgőző nőjét például 273 000 forintért vitték el, a licit 15 ezerről indult).
Sok a konzervatív ember...
"Új árverezési típusokat kívánunk bevezetni, illetve a jelenlegi rendszert integrálni fogjuk a Prím Online más szolgáltatásaival" - ad választ Veres Tibor a fejlesztési terveket firtató kérdésünkre. A Prím Online egyébként az antik tárgyak, alkotások árverezése céljából már létrehozta a www.primEcollections.com oldalt, egyelőre egy Kieselbach-teremmel. A szolgáltatáshoz természetesen bármely galéria, illetve aukciós ház csatlakozhat, ilyen jellegű megkeresés egyelőre azonban nem volt.
Hasonló célokat tűzött ki a LicitCity. "Tervezzük, hogy felvesszük a kapcsolatot árverezőházakkal, sőt erre vonatkozóan már tettünk lépéseket is, de nem igazán akadtunk megfelelő partnerre, aki ugyanolyan szívesen kötne velünk üzletet, mint mi ővele. Úgy érzem, hogy ehhez az ország még nem nőtt fel eléggé. Tapasztalataim szerint elég sok konzervatív ember van, aki lépten-nyomon lehúzza az internetes kereskedelmet" - summázza negatív tapasztalatait Kővágó István, a LicitCity ügyvezető igazgatója.
Haas József, a DomainBróker üzemeltetője elmondta, hogy náluk szintén várhatók újdonságok, elsősorban a site automatizálása terén, s ha igény mutatkozik rá, akkor a domainnevek adásvételét, illetve a tulajdonosi transzfer lebonyolítását is vállalni fogják. Az eCseri ugyancsak új szolgáltatásokkal jelentkezik a közeljövően (konkrétumokat nem árultak el), az azonban már biztos, hogy egyszerűsödik a felvitel, s a tömegesen hirdetők "VIP-kiszolgálására" készülődnek.