Az internet elérés mára ugyanolyan természetesnek számít, mint az, hogy ha kinyitjuk a csapot, akkor víz folyik belőle, vagy ha felkapcsoljuk a villanyt, akkor világít a lámpa. Hétköznapjaink részévé vált az állandó internethasználat, de ahogy bekövetkezhet csőtörés, vagy áramszünet, ugyanúgy előfordulhat, hogy kiesik az internetkapcsolat is.
Egy komoly vállalat nem engedheti meg az internet kiesésének a kockázatát. Ha például egy online pénzügyi tranzakció – átutalás, vásárlás – közepén, esetleg internet alapú telefonálás, vagy azonnali üzleti kommunikáció közben szakad meg a kapcsolat a világhálóval, komoly gondokat okozhat a cég üzleti folyamataiban.
„Rohamosan terjednek a web alapú üzleti alkalmazások, a csoportmunkát támogató rendszerek. Mind több cég tárolja adatait számítástechnikai felhőben, s egyre többen vannak azok a vállalkozások is, amelyek szoftvervásárlás helyett inkább online alkalmazásszolgáltatásra alapozzák az irodai munkát. Nyilvánvaló: ezekben az esetekben az internetelérés folyamatossága életbevágó. Egy esetleges leállás lebénítja a céget, adatvesztéshez vezethet, az ügyfelek körében súlyos presztízsveszteséggel járhat” – figyelmeztet Strelisky Ádám, az ACE Telecom ügyvezetője.
Természetesen ezt a kockázatot nem kell vállalnia egyetlen vállalatnak sem, hiszen már adott rá a megoldás: tartalék (back-up) internet-hozzáférést kell készenlétben tartani. Ha az alapszolgáltatás leáll, a rendszer automatikusan átkapcsolhat a másik csatornára. Lehet ez a tartalék alacsonyabb sebességű is – a lényeg az, hogy „rés” ne legyen vonalban.
Általános tévhit azonban a vállalatok körében, hogy a tartalék vonalat egy második internet szolgáltatótól kell igényelni. Jellemző, hogy több szolgáltató gyakran ugyanazon infrastruktúrán keresztül szállítja a sávszélességet egy adott földrajzi területre, így a fővonal kiesése a másik szolgáltató számára is gondot jelenthet a tartalék vonal biztosításában. A megfelelő back-up vonal titka, hogy az alap internet szolgáltatástól különböző technológiára épüljön: ha például föld alatt jön a fő irány (optikai szálon vagy rézkábelen) akkor mikrohullámú tartalékvonal igénylése javasolt. Mindez érvényes fordított esetben is: ha normál esetben mikrohullámú kapcsolaton keresztül csatlakozunk a világhálóra, akkor tartalék internetnek vezetékes előfizetést válasszunk. Előfordulhat olyan megoldás is, amikor mindkét vonal föld alatti, vagy vezeték nélküli technológiára épül, ebben az esetben fontos, hogy a két vonal ne egy nyomvonalon, gerinchálózaton haladjon.
Az ACE Telecom vállalati ügyfeleinek javasolja egy tartalék vonal üzembe helyezését, még akkor is, ha kimagasló rendelkezésre állású bérelt vonal a főcsatorna. Az ügyfelek a Service Level 2 elnevezésű kiegészítő szolgáltatás megrendelésével javíthatják hozzáférésük megbízhatóságát, rendelkezésre állását. A szolgáltatás a router és tűzfal beállítások mellett az eszköz, távoli felügyeletét és egy kiegészítő kapcsolatot is tartalmaz mely kapcsolat más technológián vagy a fő iránytól eltérő útvonalon biztosítja a folytonosságot. A router a fő összeköttetés kiesése esetén azonnal aktiválja a tartalékvonalat, ezáltal biztosítja a folyamatos csatlakozást a világhálóra. Külön vonzerőt jelenthet, hogy az ACE Telecom megoldásával a back-upra való átkapcsoláskor az alapszolgáltatásnál használt IP címek változatlanok maradnak.
„Az IP címek megőrzését szabványos technológiák speciális alkalmazásával biztosítjuk, így back-upra váltáskor is elérhetők maradnak a címhez kötött eszközök, a tartalék internet beállítása egyszerű és csak minimális többletráfordítást igényel, ám segítségével komoly károk előzhetők meg” – tette hozzá Strelisky Ádám.