Szigeti Ágnes, a DECUS elnöknője a hivatalos megnyitójában a DECUS hagyományait emelte ki, mint elmondta, 30 éve tartanak hasonló találkozókat világszerte, ahol azonban évtizedekig csak a DEC felhasználói találkoztak egymással. Mára a Compaq, a Digital Equipment Company és a Tandem két évvel ezelőtt bekövetkezett fúziója következtében azonban kibővült a felhasználói kör, így a rendezvényen részt vevők száma is. Közel négyszáz főre számítottak a megnyitó napján, amire a szervezőknek minden okuk megvolt, hiszen a nyílt rendezvényre már előzetesen is kétszer annyian jelentkeztek, mint ahány tagot a DECUS számlál. Értelemszerűen az idei évben az e-business megvalósíthatósága felől közelített a legtöbb előadás.
Beck György a Compaq elmúlt, már az "e-világban" íródott éve legfontosabb mérföldköveinek összefoglalásában a 30 milliárd forintos rekordbevételt emelte ki, ami azért mondható új időszámításnak, mert a Digitallel történt egyesülés utáni első teljes év eredményei rajzolódtak ki Magyarországon is - igaz, már a második évet zárhatta a hazai PC-piac vezetőjeként, a Compaq-dominancia azonban más szegmensekben is folyamatosan növekszik. Az új termékek, a ProSignia, a Notebook 100, az új Aero modell és az iPaq már kifejezetten az internetre készültek, a vállalati megoldások közül pedig azt emelte ki a vezérigazgató, hogy az idei első negyedévben 36 százalékos részesedésével vitathatatlanul a legeredményesebbek az Intel-szerverek piacán, csakúgy, mint az új Alpha GS szerversorozattal a Unix-világban.
A Compaq Magyarországon is élen jár az e-business megvalósításának területén, és nemcsak azzal, hogy biztosítja az e-businesshez szükséges eszközöket és megoldásokat. Május közepén a Matávval, az OTP-vel és az Andersen Consultinggal közösen hozták létre az ország első elektronikus piacterét, a megállapodás eredményeként az alapítók több milliárd forintos beruházással alakítják ki a nagyvállalatok egymás közötti elektronikus kereskedelmét (business-to-business) támogató megoldást, amelynek működéséből már az idén profitálhatnak a magyar gazdaság szerepelői. A világszerte bevált megoldással ugyan egy kifejezetten magyar piacteret építenek fel, ami azonban az interneten keresztül csatlakozik a nemzetközi piachoz, amely egyértelmű előnyöket kínál mind a vevőknek, mind pedig az eladóknak.
A Compaq Magyarország első embere az elmúlt év eredményeinek összefoglalásakor örömmel nyugtázta, hogy Magyarországon is megtörténik az áttörés az e-business és az internet világában, amelyhez a cégóriás a nonstop e-business kiépítésével, a Compaq internet-PC akcióval járult hozzá. Fontosnak tartotta kiemelni a 96 országot érintő regionális központ felavatását, a Compaq Depo és újabban a WAP-képes mobiltelefonnal is elérhető Compaq Wapon szolgáltatást, valamint az Info kiállítás idején bejelentett Compaq Financials Services által kínált beruházástámogatási lehetőséget.
Felhasználói tapasztalatok
A megnyitót követően Braun Péter, az OTP informatikai vezérigazgató-helyettese a pénzintézet e-banking stratégiájának megvalósítását a felhasználó oldaláról ismertette. A számítástechnikai támogatást összegző leltárból kiderült, hogy jelenleg az OTP az Interticket szolgáltatás (amelynek keretében színház- és koncertjegyeket forgalmaznak) havonta 350 tételével mintegy 2 millió forintot eredményez, a Telelottó havi 5000 darabos forgalmával 3,5 milliót forintos szerény bevételhez jut, a call-centerek havonta 41 ezer hívást regisztrálnak, és mintegy 180 ezer SMS-üzenetet kezelnek.
Az évek óta működő kihelyezett ügyfélterminálok közül 1949 a Windowst, 5190 a DOS-t használó rendszerek száma, 20 296 az internet segítségével történő tranzakciók mennyisége.
Az interneten keresztül elérhető Házibankra közel 2000 hívás érkezik naponta, a Domino kártyák automatikus feltöltésével kapcsolatban pedig 11000 hívást regisztráltak, ami a szolgáltatónak több mint 40 milliós forgalmat jelent havonta.
Az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatban az OTP illetékesei olyan hiteles statisztika alapján kívánják fejleszteni szolgáltatásaikat, amelynek segítségével a lehető legpontosabban határozhatják meg célközönségüket. Jelenlegi stratégiájuk szerint a 10-100 ezer forint közötti sávban kívánnak partnerei lenni az e-kereskedelmet felépítő cégeknek, illetve az első, kezdeti időkben ezeket a szélső értékeket tartják jellemző tranzakciós értéknek. Érdekes megközelítéssel szolgált Braun Péter a nagy számban forgalmazható termékekről: elemzéseik szerint a könyv jól eladható, hiszen konkrét, már a címe és a fedőlapja is jól mutatja, milyen tartalom milyen minősséggel párosul, azonban például az ékszerek és a ruházati termékek esetében sokkal érzékenyebbek a vásárlók, azokat személyes élményeik alapján vásárolják meg a továbbiakban is.
Üzleti közelítésből azonban mindenképpen az elektronikus kereskedelem felé tolódnak majd el a hangsúlyok, amit gazdasági megfontolások indokolnak: az OTP számításai szerint a bankfiókban sorra kerülő egyetlen tranzakció költségét 100 egységnek számolva, csak 10 egységnyi költséggel jár, ha telefonon történik a megbízás, és csupán 1 egységgel kell számolni a pénzintézetnek, ha az internetet használja az ügyfél.
Az OTP illetékese fontosnak tartotta megemlíteni, hogy az elektronikus kapcsolattartáshoz, az e-kereskedelem beindításához ne kelljen számítógépet vagy rendszert cserélniük az ügyfeleknek, és ne legyen szükség a mobiltelefon cseréjére sem - azaz ne kelljen WAP-képes eszközre váltani -, ha az ügyfél rádiótelefonnal szándékozik átutalásait intézni.
A világ elvarázslása
A mintegy nyolcvan szakmai előadás előtt kétségtelenül az egyik legérdekesebb fejtegetést a debreceni születésű Hankiss Elemér szociológus tartotta, aki az informatikán kívüli alapállásból szemlélve a változásokat, különös megvilágításba helyezte az e-gazdaság fejlődésének néhány részletét. A sajátos nézőpontnak megfelelően figyelemfelhívó címet is adott előadásának: "eVilág - a világ elvarázslása".
A neves társadalomkutató mindenekelőtt a globalizáció hatását elemezte: véleménye szerint a legfontosabb kérdés, hagy a globalizáció politikai, kereskedelmi, netán katonai téren valósul meg. Felhívta a figyelmet arra a veszélyre, miszerint a digitális forradalom csak azok számára biztosít esélyegyenlőséget, akik hozzáférnek az új eszközökhöz, és rendelkeznek majd az alkalmazáshoz szükséges tudással is - akik azonban bármilyen okból távol maradnak az új lehetőségektől, behozhatatlan hátrányba kerülnek.
Hasonlóan fontos az új - az előadó által "digitális" vagy "internet" jelzővel illetett - nyelv elterjedésének kérdése, hiszen az új szóhasználat pontos ismerete ugyanúgy fontos lesz az új gazdaságban való részvételhez, mint a már említett eszközök használata. Az új kellékeket (számítógépeket, helyi hálózatokat, internetet) mindenképpen előnyösnek minősítette, mivel a komputerek a kiszámítható világba sorolhatók, az operációs rendszerek vagy akár a világháló is mind a rend megteremtésének egyik lehetséges újhullámos eszköze.
Befejezésként az információtechnológiai reklámokat és hirdetéseket elemezte Hankiss Elemér, megállapítása szerint a világ egyértelmű virtualizálódáson megy keresztül, ennek egyik jellemzője a "képesedés", amit az is bizonyít, hogy soha ennyi kép nem vette körül az embereket, mint az utóbbi évtizedben. "Vizuális szimbólumok között élünk, amelynek létrehozásában meghatározó szerepe van azoknak a szakértőknek, akik a számítógépes jövőt építik. Irigylem önöket, akik ezt az új világot építik" - mondta zárszóként Hankiss Elemér.
A két nyitó előadás megfelelő alaphangot nyújtott a későbbi nyolcvan előadáshoz. A DECUS három napja alatt elhangzott szakmai előadásokat az alábbi nyolc szekcióba csoportosították a szervezők:
- Compaq-platformok tapasztalatai és üzemeltetésük,
- hálózatok, hálózatintegráció, hálózatüzemeltetés, menedzsment,
- alkalmazások, fejlesztések, bevezetésének tapasztalatai,
- pénzintézeti alkalmazások, bevezetése és üzemeltetésük tapasztalatai,
- telekom-alkalmazások, bevezetésük, üzemeltetésük Compaq-platformokon,
- államigazgatási alkalmazások, bevezetésük, üzemeltetésük Compaq-platformokon
- adattárház, adatpiac, adatbányászati megoldások, tapasztalatok,
- e-business alkalmazási lehetőségek Compaq-platformokon.
A felhasználói konferencia széles körű témaválasztását jól bizonyítja, hogy a rendezvény támogatói a résztvevők számára egyértelműen hasznosnak minősített témakörökben tartottak előadásokat, így nagy érdeklődés kísérte az Oracle, a SAP, a Cisco, a Computer Associates és a Cabletront képviselő Enterasys termékeinek és szolgáltatásainak tapasztalatait összegző ismertetőket is.