A Google március elsejétől változtatni kíván különféle termékei (YouTube, Gmail, Google Search és 57 további szolgáltatás) felhasználási feltételein, ami a felhasználók szokások olyan mértékű követését jelenti, hogy az ennek nyomán kialakított felhasználói profilok átkerülhetnek a Google egyik szolgáltatásából a másikba, és ott ehhez a profilhoz igazított hirdetések vagy keresési eredmények jelenhetnek meg.
A Google természetesen most is gyűjt információt, ám a jelenlegi adatvédelmi vállalalásai nem teszik lehetővé ezeknek átvitelét a különféle platformokra, és egy mindent átölelő felhasználói profil kiépítését. A változtatást a Google a szolgáltatások minőségének javításával indokolja, szerintük így elérhető, hogy ha valaki beírja a Google (vagy a YouTube) keresőablakába mondjuk a jaguár szót, akkor a rendszer eldöntheti, hogy ez a felhasználó inkább az autókat, vagy inkább az állatokat preferálja, és minden fronton (amelyek közül nyilvánvalóan üzletileg első helyen a hirdetések állnak) az érdeklődési körhöz igazodó személyesebb szolgáltatást lesznek képesek nyújtani.
Elemzők szerint a Google ellenfelei (mindenek előtt az Apple, Facebook) az elmúlt időszakban előnyöket kovácsoltak abból, hogy a Google adatvédelmi elvei kisebb mértékben engedélyezték a vállalat számára az adatok beépítését szogáltatásaikba, mint a versenytársaké. A Google változtatásának az a fele azonban, hogy még úgynevezett "opt out" sincs, vagyis senki nem tithatja le adatainak felhasználását, kiverheti a biztosítékot a szabályzó hatóságoknál és a felhasználóknál is. A Washington Post rögtönzött szavazása szerint minden esetre a szavazók (ez jelen cikk megírásakor több, mint tízezer olvasó) kétharmada úgy véli, hogy ha a Google ezt a változtatást véghezviszi, akkor ők lemondanak a Google szolgáltatásairól, ezt a sajátos és végleges "opt out" megoldást választják.