Két év óta dinamikusan tör előre a tengerentúlon a digitális könyv, s tavaly a szerzői kiadásban megjelent művek is csúcsokat döntöttek. A szerzői kiadás azért is jelent új színt a könyvkiadásban, mert minden idők legolcsóbb könyveit kaphatja meg általuk az olvasó. A hazai könyvkiadás self-publishing portálja, a Publio, először számolt be eredményeiről működésének első negyedéve alapján. A független kiadás magyar képviselője 93 művet publikált 60 szerzőtől az első három hónap alatt.
A szerzői kiadás új színt hozott a könyvkiadás területére. A korábbi eljárás – amely szerint a kiadó kiadja, a kereskedő árulja a könyvet, a szerző meg izgul és dedikál – mellett a szerző napjainkban aktív szereplőjévé lett a könyve sorsának. A Publio Kiadó azzal a céllal alakult meg, hogy a szerzők számára biztosítson terepet műveik kiadásához, gondozásához. Korábban is volt független, szerzői kiadás szerte a világon, de ez az irány az internet megjelenésével „intézményesült”. Sorra alakultak azok a portálok, ahol az alkotók maguk árulhatják könyveiket. A legnagyobb, a Smashwords immár 100.000 könyvet árul 33 ezer szerzőtől, komoly sikerrel, s a legnagyobb itt jelenlévő magyar tartalmat a Publio Kiadó szolgáltatja.
A kiadó ingyenesen elérhető, online e-könyv konvertert üzemeltet, és a feltöltött alkotásokat a konverzió után a hazai és nemzetközi online könyváruházakban (Amazon.com, Baker and Taylor (blio.com), Barnes and Noble, iTunes, Diesel Bookstore, Kobo.com, Lulu.com, Smashwords, Sony Reader Store) is elérhetővé teszi, biztosítja a számlázási, fizetési hátteret. A szolgáltatás része, hogy a szerző kérhet szerkesztői, lektori, könyvtervezői támogatást, és a HVG Press-szel való együttműködésnek köszönhetően, nyomtatásban is megjelenhet a digitális könyv, tetszőleges példányszámban. A kiadó művei Apple, Android mobilplatformokon is elérhetők, de természetesen az e-könyv-olvasókra is letölthetők.
A Publio könyváruházában a látogatók többsége hölgy (54 százalék). S meglepő a korosztályi összetétel, mert a 45 év feletti korcsoport (akire a kiadó komolyan számít) csupán 21 százalékban képviselteti magát (ez a korosztály viszont még zömmel nincs fent az interneten). Az olvasók háromnegyede belföldi, de jelentékeny számban érkeznek Románia, Kanada, Szlovákia, Egyesült Királyság, Németország, USA, Ausztria, Szerbia magyar ajkú olvasói is. A tengerentúli olvasók a nemzetközi portáloktól fordulnak a hazai weboldal felé. A statisztikák szerint a Publio szerzőinek Facebook baráti köre 82.928 főt tesz ki. A kiadó könyvei között a legnépszerűbb ingyenes mintaoldalakat a Malév végnapjairól szóló művek, Kerekes Pál: eBook jegyzetei, és a klasszikusok műveiből összeállított Poénos kriminovellák (válogatás), valamint a Komplementer gyógyászat adják. Az értékesítésben az első három mű: B. D. Mitterpach: Az utolsó kötet, Oravetz Nóra: Tejszínhab nélkül; Jámbor Gyula: Volt egyszer egy Malév.
A Publio vezetője, Kerekes Pál elmondta, hogy az elektronikus könyveik nyomtatott, vagy hangoskönyv verziói is azonnal elérhetők. A kiadó olyan szoftvert fejlesztett ki, amelynek segítségével a blogírók automatikusan könyvet szerkeszthetnek bejegyzéseikből, és kihelyezhetik a Publio Könyváruházba, majd onnan tovább küldhetik a globális könyvterjesztők kínálatába.