Szlovákia 14 évnél idősebb lakosainak 54 százaléka használja a közösségi portálok szolgáltatásait - derült ki a Közéleti Kérdések Intézete (IVO) által csütörtökön nyilvánosságra hozott felmérésből.
Az adatok szerint a vizsgált korkategóriában a közösségi oldalakat minden nap felkeresők aránya 21 százalék. A lakosság egyharmada egyidejűleg két vagy több közösségi oldal szolgáltatásait is használja, a legtöbben a Facebookot (49 százaléka). A közkedveltség tekintetében a Mark Zuckerberg által létrehozott hálózatot a szlovák Pokec követi, ezt az oldalt a lakosság 32 százaléka látogatja. A többi közösségi portál a piacvezetőkhöz képest lényegesen lemaradva 10 százalék alatti felhasználóval rendelkezik.
A felmérés 1138 személy megkérdezésével készült.
Viszonylag magas a lakosság körében azoknak az aránya, akik napi szinten vagy hetente többször is ellátogatnak a közösségi portálok oldalaira. "Némileg meglepő volt, amikor kiderült, hogy több mint egyötöd naponta használja ezeket az oldalakat" - mondta az MTI-nek Marián Velsic, az elemző-felmérő program vezetője. Ismertetése szerint azok, akik hetente többször kattintanak rá az ilyen oldalakra, a lakosság 17 százalékát teszik ki, a portálokat ennél ritkábban használók aránya pedig 16 százalék.
A közösségi portálok használata a legfiatalabb korkategóriákban a legmagasabb, a 18 és 24 év közöttiek 92 százaléka, a 14 és 17 év közötti korkategória képviselőinek pedig 91 százaléka veszi igénybe a szolgáltatásokat. Az ennél idősebbek körében az életkor előrehaladtával folyamatosan csökken a használat, a 80 évnél idősebbek körében már csak 2 százalékos.
Nemek szerinti megoszlásban több férfi (57 százalék) látogatja a közösségi portálokat, mint amennyi nő (51 százalék), és különbségek tapasztalhatóak a vidéki és a városi lakosság körében is. A 100 ezer lakosnál nagyobb településeken élők 62 százaléka használja valamelyik közösségi oldalt, míg a 2 ezer lakosnál kisebb településeken ez az arány csak 45 százalék.
A felmérés adataiból az is kitűnik, hogy a szlovákiai lakosság egyötöde nem tudja, hogy mit takar a közösségi portál fogalma, a megkérdezettek egynegyede pedig bár tudja, hogy miről van szó, nem veszi igénybe a közösségi szolgáltatásokat.