Kilenc online kiskereskedő üzletét záratták be vesztegetés miatt Kína legnagyobb internetes kereskedelmi portálján, a Taobao.com-on - adta hírül a tulajdonos közleménye nyomán a kínai média szombaton.
Az Alibaba Group vizsgálata szerint bebizonyosodott, hogy az eladók lefizették a Taobao alkalmazottait, s ezáltal jogosulatlan előnyökhöz jutottak. Az érintettek közül eddig egy tulajdonost őrizetbe vettek, négyüket - az eljárás idejére - óvadék ellenében szabadon engedték.
A boltosok és a Taobao munkatársai közötti együttműködés lényege az volt, hogy az előbbiek kérésére az utóbbiak eltávolították a szóban forgó vállalkozások szolgáltatására, áruira vonatkozó negatív internetes bejegyzéseket, kritikákat, illetve mesterségesen megnövelték azok hitelosztályzatát, vagyis erősítették pozitív minősítésüket.
Az Alibaba nyílt levelében arra figyelmeztet, hogy a visszaéléseket elkövető szabálysértőkkel szemben a jövőben is el fognak járni, és őket - szükség esetén - átadják a rendőrségnek.
Az Alibabának ez volt az első nyilvános fellépése online kiskereskedéseket üzemeltető vállalkozókkal szemben. A cég 2010-ben hozott létre egy olyan szervezeti egységet, amely a vásárlói panaszokat, az alkalmazottakra vonatkozó bejelentéseket hivatott kivizsgálni. Ugyanakkor korrupciógyanús ügyek miatt az elmúlt két évben a cég vezetésének több tagja volt kénytelen megválni pozíciójától.
A mintegy 500 millió felhasználóval rendelkező Taobaót 2003-ban alapították, éves bevétele tavaly elérte a 600 milliárd jüant, vagyis meghaladta a 95 milliárd dollárt. Ők bonyolítják a kínai online vásárlások 80 százalékát, napi 8 millió expressz csomagot kézbesítenek.
A csalások az online közösség széles körében keltettek visszhangot, mikroblogok tömege nyilvánította ki felháborodását a vásárlók megtévesztése, a korrupció miatt. Azt is kiderítették, hogy a cég egyes munkatársai a Taobao weboldalán a hirdetésekkel is manipuláltak, valamint saját boltot üzemeltettek. A korrupciós "hálózatnak" technikusok és projekttervezők is dolgoztak.