Két napja tart, és ma fejeződik be az e-könyvolvasás világkongresszusa Londonban. A második alkalommal megrendezett, széles értelemben vett szakági konzultáció a könyvkiadói üzleti modellek változásit próbálja tetten érni, előtérbe állítva természetesen az új konstrukciók lehetőségeit.
Már az első napon nagy vitát váltott ki az orientációs nagyelőadás. A média-futurista, Gerd Leonhard sietett kijelenteni: „ A hozzáférés nem jelenti egyben a tartalom birtoklását is, a tartalomhoz való kapcsolódás nem egyenlő az üzleti folyamat realizálódásával”.
Egyszerű példát hoz a jövőkutató. Jelzi, tisztában van azzal, hogy a harminc fölöttiek ezt nem fogják érteni. De az a helyzet, hogy egy diák, akinek szüksége van természetesen tanulnivalóra szöveges formában, nem azt fogja tenni, hogy megveszi a tankönyveket, hanem egyszerűen előfizet a következő három évre a tananyagra. felidézte az előadó: elég, ha csak tekintetbe vesszük, hogy maga a brazil kormány arra készül, hogy százmillió e-könyv-olvasó eszközt vásárol a diákok számára.
Sok más idea előkerült. Leonhard szerint rövidesen a mobilszolgáltatók is ráéreznek az e-book vonzására. Új előfizetéshez rövidesen könyvet fognak ajándékba adni, minden új SIM kártyához legalább tíz könyvet nyújtanak át virtuálisan.
„A tartalomhoz való hozzáférést persze olcsóbbá kell tenni a jelenleginél. Nem kényszeríthetjük a fogyasztót, hogy a digitális termékért ugyanannyit fizessen, mint a tényleges, fizikálisan is létező termékért. A technikával lépést tartó emberek sokat olvasnak, miért akarjuk őket büntetni a magas e-könyv árakkal?”- teszi fel a kérdést Leonhard.
Végezetül leszögezi: „Ma már a tartalom-megosztás nem lehet vitatéma. A tartalom-közvetítés nem okoz gazdasági károkat. A kiadóknak kitárt fülekkel és tágra nyitott szemekkel kell figyelniük a lehetséges vásárlókra, egyben át kell gondolniuk a véleményüket a könyv-kalózkodásról. Jobban meg kell érteniük az olvasók igényeit, hiszen az illegális tartalomhasználat csak akkor lehetséges, ha a motiváció találkozik az alkalommal. A könyv-biznisznek a tartalom körüli értékteremtéssel kell összefüggésbe jutnia, és akkor az olvasók hajlandók lesznek a könyvért költségeket vállalni.”
Hogy a saját szavaimmal is megmagyarázzam, hogy értem (vagy félreértem) az előadót: itt is az jön elő, hogy az e-könyv értékesítésben – nem a hozzájutásban, hiszen milliószámra van legális tartalom – nem elég az a hagyományos gondolat, hogy a jó könyv megtalálja előbb-utóbb a vásárlóját is. Az e-könyves olvasó jó könyvet akar, jó áron, jól olvashatóan, komplex tárolási és magán-hozzáférési konstrukcióban, valamint trendi struktúrában. Ez a feladat, nem egyszerű a kiadók élete, annyit azért hozzá kell tenni.
Az eredeti beszámoló elérhető: http://publishingperspectives.com/2012/05/words-of-wisdom-from-the-world-e-reading-congress-2012/
A tanácskozás honlapja: http://www.terrapinn.com/2012/world-e-reading-congress-europe/index.stm
További hírek: www.konyvkonnektor.hu