A családok, kórházak és az ügyfélbarát ügyfélszolgálatok járnak rosszul a telefonadóval a telekommunikációs tanácsadással foglalkozó SciamuS Kft. számításai szerint, a cég úgy véli, ahogy tehetik, a szolgáltatók az új adót az ügyfelekre terhelik.
A kft. közleménye szerint különösen nagy terhet jelent az új adó a szolgáltatóknak, hiszen 2012 második felében dupla teher sújtja őket: a válságadót még fizetniük kell és már fizetni fogják a telefonadót is. S bár a törvény értelmében a szolgáltatók rövid távon nem terhelhetik át az új adót az előfizetőkre, a meglévő szerződéseiket nem módosíthatják, ám hosszú távon ez elkerülhetetlen lesz.
A tájékoztatás szerint a július 1-jétől hatályos törvény értelmében a csoporton belüli hívásokat, a kék és zöld számokat is terheli adó.
Az adó hatására a szolgáltatók vagy megszűntetik a csoporton belüli, gyakran nulla forintos perdíjat, vagy a látványos áremelést elkerülendő, a havi díjat emelik, a SciamuS számításai szerint körülbelül 50 százalékkal.
Azok az intézmények, vállalatok, amelyek nem használnak vezetékes telefont, mert csoporton belüli hívásokkal oldják meg a kommunikációt munkaidőben, szintén nem járnak jól. Ebbe a csoportba tartozik több kórház is, amelyeket kifejezetten hátrányosan érint majd a módosítás, hiszen kommunikációs költségeik lényegesen nőnek.
A közlemény szerint hátrányosan érinti a változás a dolgozói és családi csomagokat is, vagyis a munkavállalókat és családjaikat, akik eddig ingyen beszélhettek egymással. A jövőben ezt lényegesen drágábban tehetik meg.
A kék és zöld számok, vagyis a helyi tarifával, illetve az ingyen hívható számok szintén adókötelesek, amely azon szolgáltatókat, bankokat, közmű szolgáltatókat terheli, amelyek ügyfélbarát ügyfélszolgálatot üzemeltetnek.
A SciamuS jogértelmezése szerint a skype és más internet alapú telefonhasználat nem lesz adóköteles. Az adó terheli a nemzetközi hívásokat is, nem terheli viszont a magyarok külföldi roaming díjait.