A telefonadó a Vodafone-nak 8-10 milliárd forint pluszterhet jelent éves szinten, ez egy pár milliárd forinttal meghaladja a válságadót - mondta Diego Massidda, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.
Kifejtette, a telefonadó újabb súlyos teher, amelyet a társaság már nem tud egyedül vállalni, ezért megosztja az előfizetőkkel, az emelés azonban miden esetben kisebb lesz, mint a kivetett adó. Hozzátette, a megosztásra azért is szükség van, mert a válságadóval ellentétben itt nem ideiglenes teherről van szó.
Az új adó megváltoztatja a társaság költségstruktúráját is, és részben ezért kényszerül mind a lakossági, mind az üzleti tarifáinak módosítására. A megosztás másik okáról a vezérigazgató elmondta, céljuk az, hogy megtartsák az elmúlt években elért magas szolgáltatási színvonalat. Emlékeztetett, a tárgyalásokon a Vodafone egy átalánytípusú, fix adót javasolt a kormánynak, de ezt nem fogadták el. Elmondta azt is, hogy az elmúlt napokban már megkezdték az ügyfelek tájékoztatását a júliustól bekövetkező változásokról.
Beck György, a társaság elnöke elmondta, hogy az iparág számára a válságadó és a telefonadó éves szinten 100 milliárd forintos teher. Közölte azt is, hogy több mint egy tucat nagy informatikai fejlesztésre kényszerül a társaság azért, hogy követni tudja a jogszabályváltozásokat. A vezérigazgató elmondta, álláspontjuk szerint a forgalomarányos díj a használat jelentős visszaeséséhez vezet, ami hátrányosan érinti az ügyfeleket, csökkenti a bevételüket, miközben csökkenti az általános forgalmi adóból származó állami bevételeket is.
A Vodafone Magyarország július 1-jétől az előfizetéses ügyfeleknél havonta fix összegben határozza meg az emelést, ami egyetlen esetben sem haladja meg a fizetendő adó maximumát. A feltöltő kártyás ügyfelek esetében a tarifamódosítás percenkénti és sms-enkénti mértéke is kevesebb a törvényben meghatározott nettó 2 forintnál. A változások egyetlen esetben sem érintik a bónusz perceket és bónusz üzeneteket, s az egymás közötti ingyenes beszélgetéseket, valamint a speciális Vodafone díjcsomagok által kínált egyéb ingyenes kedvezményeket sem.
A havidíj fix összegű emelése a feltöltő kártyás ügyfeleknél nem alkalmazható, mivel ők nem fizetnek havidíjat. Esetükben a Vodafone egyszerűen emel a perc és sms-díjakon. A konkrét összegek mindkét esetben a törvény által meghatározott adómérték alatt maradnak.
A lakossági előfizetői tarifáknál sávos lesz a havidíjváltozás. Arányosan a díjcsomagokban foglalt percek mennyiségét veszik alapul, vagyis a percek mennyiségétől függően emelkedik a díj. Ez azonban egyetlen esetben sem haladja meg a nettó 700 forintot.
A kisvállalati ügyfelek esetében SIM-kártyánként fix kiegészítő havi előfizetési díjat vezet be a cég, de ennek mértéke a havonta fizetendő nettó 1.250 forintot egyik tarifacsomagnál sem haladja meg. Az árváltozás tehát nem haladja meg a kormány által eredetileg megjelölt adómaximum felét. A cég nem terheli plusz költséggel az egymás közötti ingyenes beszélgetéseket.
A vezérigazgató elmondta, ha a parlament a zárószavazáson is elfogadja a telefonadó adómaximumára vonatkozó 6 hónapos átmeneti, december 31-ig tartó enyhítést - amit a módosító indítványok sorában már megszavaztak -, akkor a Vodafone ennek megfelelően július elsejétől ezt az átmeneti kedvezményt az ügyfelei számára is elérhetővé teszi.
Kérdésekre válaszolva elmondta, már most is tapasztalnak némi forgalom-visszaesést, ami a gazdasági helyzet miatt következett be. Hozzátette, a forgalom visszaesésén belül a jövőben nehéz lesz elkülöníteni, hogy abból mennyi írtható az új adó számlájára.