Szerszámkészlet

Guttray László Guttray László, 2000. június 23. 11:31
Csak szándék kérdése manapság, hogy elektronikus banki szolgáltatást indítson egy pénzintézet - gondolhatnánk -, hiszen csupán hardver, szoftver és pénz szükségeltetik a kezdéshez, ez utóbbiból pedig arrafelé igencsak jól állnak.
Ezek után meglepő, hogy a felmérések szerint Magyarországon pillanatnyilag csupán négy bank kínál internet alapú szolgáltatást, hiszen az ügyfél annál vonzóbb dolgot nehezen tud elképzelni, minthogy bármikor, bárhonnan és díjmentesen intézheti pénzügyeit (tegyük hozzá, ezek a kitételek nem mind a négy e-banki rendszerre érvényesek).

A lakossági pénzkezeléssel is foglalkozó nagybankok száma ma már megközelíti a negyvenet - és akkor nem számoltuk a kisebb takarékszövetkezeteket -, mindebből könnyen kiszámítható, hogy bőven tíz százalék alatt van az IP alapú szolgáltatások aránya, a pálya tehát nagy.

Önállóan kifejleszteni egy e-bankos szoftvercsomagot grandiózus munka (a legnagyobb hazai pénzintézet hosszú évekig dolgozott saját megoldásán, mire tavaly nyáron magánügyfeleiknek is meghirdették az otthonról elérhető, egyébként sikeresen működő szolgáltatást) - alapjaiban változik meg azonban a helyzet, ha a bankok szinte egyetlen csomagban, "konyhakészen" vásárolhatják meg az előre összekészített hardvert, operációs rendszert és szoftveralkalmazást, amelynek finomhangolását követően három hónapon belül akár meg is nyithatják online banki szolgáltatásaikat.

A múlt héten bejelentett, hazai fejlesztésű e-banki szoftverre épülő indulócsomag éppen ezt kínálja a hazai pénzintézeteknek, azaz olyan szerszámkészletet ad a bankárok kezébe, hogy ezután valóban csak szándék kérdése lesz az interneten elérhető szolgáltatások felkínálása. Idén tehát kiderül, mekkora hajlandóságot mutat a lakosságot szolgáló banki szféra az internetes gazdaság irányába történő fejlődésre, hiszen az kétségtelenül nagy áttörésnek számítana, ha egy-két éven belül e pénzintézetek többsége az év minden órájában fogadhatna megbízásokat, számlalekérdezéseket.

Az "ügyféloldali hajlandóság" garantált, hiszen aki nyáron akár csak tíz percet is végigtipeg majd a folyószámla-kezelésre várók sorában, egészen biztosan olyan csendes fohászt mormol magában, amelynek utolsó sora visszatérően ez lesz: "adjátok meg nekem a mindennapi e-bank lehetőségét, ha már pénz- és számítógép-birtoklásra kényszerített a sors."

És lőn - s mert a szerszámkészlet már bizonyítottan jól működik, remélhetőleg lesznek bankok, amelyek használni is akarják.