A lakossági pénzkezeléssel is foglalkozó nagybankok száma ma már megközelíti a negyvenet - és akkor nem számoltuk a kisebb takarékszövetkezeteket -, mindebből könnyen kiszámítható, hogy bőven tíz százalék alatt van az IP alapú szolgáltatások aránya, a pálya tehát nagy.
Önállóan kifejleszteni egy e-bankos szoftvercsomagot grandiózus munka (a legnagyobb hazai pénzintézet hosszú évekig dolgozott saját megoldásán, mire tavaly nyáron magánügyfeleiknek is meghirdették az otthonról elérhető, egyébként sikeresen működő szolgáltatást) - alapjaiban változik meg azonban a helyzet, ha a bankok szinte egyetlen csomagban, "konyhakészen" vásárolhatják meg az előre összekészített hardvert, operációs rendszert és szoftveralkalmazást, amelynek finomhangolását követően három hónapon belül akár meg is nyithatják online banki szolgáltatásaikat.
A múlt héten bejelentett, hazai fejlesztésű e-banki szoftverre épülő indulócsomag éppen ezt kínálja a hazai pénzintézeteknek, azaz olyan szerszámkészletet ad a bankárok kezébe, hogy ezután valóban csak szándék kérdése lesz az interneten elérhető szolgáltatások felkínálása. Idén tehát kiderül, mekkora hajlandóságot mutat a lakosságot szolgáló banki szféra az internetes gazdaság irányába történő fejlődésre, hiszen az kétségtelenül nagy áttörésnek számítana, ha egy-két éven belül e pénzintézetek többsége az év minden órájában fogadhatna megbízásokat, számlalekérdezéseket.
Az "ügyféloldali hajlandóság" garantált, hiszen aki nyáron akár csak tíz percet is végigtipeg majd a folyószámla-kezelésre várók sorában, egészen biztosan olyan csendes fohászt mormol magában, amelynek utolsó sora visszatérően ez lesz: "adjátok meg nekem a mindennapi e-bank lehetőségét, ha már pénz- és számítógép-birtoklásra kényszerített a sors."
És lőn - s mert a szerszámkészlet már bizonyítottan jól működik, remélhetőleg lesznek bankok, amelyek használni is akarják.