A Magyar Telekomot 100 millió forintra, a Vodafone-t 50 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértő összehasonlító reklámok miatt. Mindkét szolgáltató bírósági keresetet nyújt be a hivatal határozata ellen.
A GVH MTI-hez kedden eljuttatott közleménye szerint a hivatal megállapította, hogy a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. és Magyar Telekom Nyrt. a mobilinternet-hálózatukat népszerűsítő kereskedelmi kommunikációjában jogsértő összehasonlító reklámokat alkalmazott.
A Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztók megtévesztésének minősítette azt, hogy a Magyar Telekom 2011. február 24. és 2011. március 31. között a mobil adathálózatát népszerűsítő kampányában "a leggyorsabb mobil adathálózat" és a "leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat" üzeneteket emelte ki, ezzel azt közvetítette a fogyasztók felé, hogy ha a Magyar Telekom hálózatát használják, akkor mindig, minden esetben a leggyorsabb szolgáltatást vehetik igénybe. Az állítások alapjául szolgáló mérések ugyanis csak a letöltésre és a feltöltésre vonatkoztak, nem vizsgálták a web-böngészési sebességet, valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések és a web-böngészés körében. "Ennek megfelelően a hálózat sebességére általában utaló reklámállítás nem támasztható alá a mérés eredményeivel" - szögezi le a GVH.
A hivatal ismertetése szerint a Vodafone 2010. december 1. és 2011. június 4. között megtévesztette a fogyasztókat, amikor hirdetéseiben saját mobil adathálózatára vonatkozóan kiemelt üzenetként fogalmazta meg, hogy az a "leggyorsabb" és a "legjobb mobil adathálózat". A kampányokban megjelent reklámszövegek ("Magyarország leggyorsabb mobil adathálózata", "Nálunk böngészhetsz a leggyorsabban a hazai mobilszolgáltatók közül") a fogyasztókban azt a benyomást kelthették, hogy a Vodafone hálózatában érhető el a legnagyobb le- és feltöltési, illetve web-böngészési sebesség - közölte a GVH.
Hozzátették: a Vodafone adathálózata teljesítményére vonatkozó saját felmérése eredményeire alapozva emelte ki a hálózati szolgáltatások kedvező tulajdonságait, azonban a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy a mérések nem reprezentálták a mobilinternet szolgáltatás szempontjából lefedettnek tekinthető teljes területet. A mérés alapján legfeljebb a magyarországi nagyvárosokban (Budapesten, Debrecenben, Győrött, Kecskeméten, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron) irányadó helyzetre lehetett volna következtetéseket levonni, azonban a reklámok országszerte minden fogyasztónak szóltak - mutatott rá a hivatal.
A két cég által elkövetett jogsértés hasonló, a bírságok összege azonban eltér, mert azok meghatározásánál a GVH elsősorban a reklámokra fordított kiadásokat vette figyelembe.
Az MTI megkeresésére mindkét mobilszolgáltató társaság jelezte, hogy bírósági keresetet nyújt be a GVH határozata ellen.
A Vodafone közölte, sajnálatosnak tartják, hogy jelenleg Magyarországon nincs olyan mérési módszertan, ami az ugrásszerűen fejlődő, s modernizált hazai hálózatok új paramétereit megbízhatóan és mindenki által elfogadható módon mérni tudná.
Ezért a Vodafone Magyarország szorgalmazza egy közös módszertan kialakítását a társzolgáltatókkal és az NMHH-val, a GVH határozata ellen pedig keresetet nyújt be a bíróságon.
Hozzátette, a tavalyi hirdetésekben hivatkozott, független nemzetközi mérnökiroda által legjobbnak mért értékeket az azóta modernizált Vodafone hálózat már jelentősen meghaladja és közel 9,5 millió lakosnak tesz lehetővé hozzáférést a mobil szélessávú internethez az országban.
A Magyar Telekom sajtóosztálya azt közölte, hogy reklámjuk a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében készült, reakcióként egyik versenytársuk, a Magyar Telekom álláspontja szerint megtévesztő kommunikációs kampányára. A vállalat álláspontja szerint hirdetései a versenyjogi szabályokkal összhangban voltak, ezért a Magyar Telekom a Gazdasági Versenyhivatal határozata ellen várhatóan bírósági keresetet nyújt be.