Páll Lászlót 1998-ban kérték fel először szervezőnek, azóta kisebb megszakításokkal, 9 éve erősíti a csapatot, és főszervezőként, műszaki vezetőként koordinálja a munkát. Nem mindennapi feladat az övé, hiszen egy fesztivál technikai oldalának kézbentartása nem hétköznapi tudást igényel, főleg ha az a fesztivál évről évre vándorol.
Idén az EFOTT Velencére költözött, amely több szempontból is kihívást jelentett a szervezés során. A színpadok beállítása volt nagy falat: mindet egy irányba kellett beállítani, amely alapjában meghatározta a szervezést - meséli Páll László, amikor arról faggatom, hogy a helyszín mennyire befolyásolja a munkálatokat.
Ehhez tudni kell azt, hogy az EFOTT „zöldmezős” beruházásként valósul meg, hiszen nincs még egy olyan fesztivál, amely évről évre változtatja a helyét. És ez bizony mindig egyedi szervezőmunkát igényel, és új kihívásokat állít a csapat elé.
Az sem utolsó dolog, hogy az idei fesztivált az autópálya és a nyílt vízfelület közé kellett elhelyezni, és köztudott, a víz jól vezeti a hangokat. Féltek is a szervezők, hogy sok bejelentés érkezik majd, de mindezidáig csak egy ilyen esettel volt dolguk.
Ahogyan fogalmazott: „Új szereplők, új tyúkszarok”. De van, ami minden EFOTT-on állandó. Mielőtt a helyszínt véglegesítik, fel kell térképezni a hely adottságait. A hatósági engedélyeztetések mellett a közművek feltérképezése az elsődleges. Itt többek között azt is meg kell vizsgálni, hogy a terület vízhálózata mennyire van felkészülve ennyi ember befogadására és ellátására. Mikor ezek megvannak, akkor lehet rátérni az egyéb tényezőkre, például a megközelíthetőségre és a szolgáltatók hozzáállására. Az igazi tervezés csak ezután következhet.
A rendszer önmagában azonban kevés. Páll László úgy véli, hiába van profi technika, ha azt rosszul kezelik. Mögötte emberek állnak, és az igazi hangsúly az összehangolt munkán van. Tudni kell csapatként dolgozni a cél érdekében.
Az egész éves munkát - hihetetlen - de 35 fővel kezdik el, ők alkotják az állandó csapatot. Ez a szám a későbbiekben 150-re bővül, majd amikor elérkezik a „nagy” nap, már négy számjegyűre növekszik a dolgozók száma. Idén ez a szám 2200 körül van a rendezői karszalagok alapján. A munkába a hallgatókat is bevonják, hiszen minden évben más felsőoktatási intézmény szervezi a fesztivált. Idén a BME vállalta magára ezt a nemes feladatot, és eddig úgy tűnik sikerrel.
A 2012-es szervezéssel kapcsolatban az idei újdonságok is terítékre kerültek. „Legújabb innováció a fesztiválkártya, amely úttörő dolog volt” - meséli Páll László, akitől azt is megtudjuk, hogy a rendszert maguk fejlesztették és üzemeltetik. Felállították a konténereket (feltöltőpontokat), és a működési rendet is meghatározták. Úgy néz ki, eddig működik.
De hiába minden próbálkozás, ha az időjárás közbeszól. Sajnos csütörtökön ez meg is történt, és nem is akárhogyan.
Folytatás a Kulisszák mögött 2. írásban.