A piaci pletykák szerint az Apple az ősszel forgalomba hozza az iPad minit, a Google is hamarosan kirukkol a saját 7 hüvelykes táblagépével, míg a Microsoft hardveres hadserege októberben tervezi a „laplet” gépekkel (azaz: a laptop/táblagép) elárasztani a piacot, tehát a táblagép-ágazat jelentős földinduláshoz közelít – véli Matt Bolduc, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője.
Jelenleg az iPad és az Amazon 7 hüvelykes Kindle Fire gépe tarol, az utóbbinak több mint 50 százalékos a részesedése az Androidok piacán, míg a két sztár együtt 80-90 százalékot szakít ki magának a táblagépek piacán. Ugyan gyakran hallunk találgatásokat az Androidos táblagép modellel kapcsolatban, és az Android jelentős hatása akár félre is vezethetne bennünket, az Android királyság trónusán mégis a Kindle Fire ül.
Az iPad mini hatása
Ugyan a 10 hüvelykes táblagépek, így főként az iPad kereslete nagy, az Android iránti kereslet elsősorban a 7 hüvelykes Amazon táblagép révén jelentkezik. Ez nyilván erőteljesen megjelenésre ösztönzi az Apple-t a 7 hüvelykes táblagépek szegmensében. A nagy kérdés az, képes lesz-e az Amazon és a Google 7 hüvelykes táblagépe felvenni a versenyt az iPad minivel? Az iPad mini ára várhatóan 249-279 dollár lesz, míg a két Andoiddal hajtott gépen jelenleg 199 dolláros árcédula fityeg. Majd elválik, hogy a fogyasztó a magasabb árfekvésű iPad minit vagy inkább a Kindle Fire-t fogja választani. Úgy vélem, hogy az árérzékeny fogyasztók hajlandóak lesznek 50 dollárral többet kipengetni az iPad készülékért. Nagy az esély arra, hogy az iPad mini a Kindle Fire-t és a 7 hüvelykes Nexust is ki fogja szorítani a piacról, és az alacsony, illetve középkategóriás táblagépek piacán többséget szerez.
Ugyan az Apple nyereségéhez nem ez a készülék fogja a legtöbbet hozzátenni, a cég számára mégis előnyt jelent. Gondoljuk meg, mi történik, ha az iPad mininek 2013-ban sikerül kiénekelnie a piac 20 százalékát a Kindle Fire szájából, vagy 10 százalékot megkaparintani a Gartner előrejelzése szerint 60 000 000 darabos Android táblagép piacból. Ebben az esetben az iPad miniből mintegy 6 000 000 készülék fogyhat. S ha még azt is hozzátesszük, hogy az iPad mini önköltsége 200 dollár, az ára pedig 249 és 279 dollár közé esik, akkor a készülék 300-480 millió dollár eredményt termelhet (azaz a 2011. évi nyereség 2-3%-át). Ennek egyértelműen inkább stratégiai a hatása, mert ezzel az Apple hatalmas csapást mér az Androidra és az Amazonra.
Létezik a csúcskategóriás táblagépek piaca egyáltalán?
Arról is szól a fáma, hogy októberben a notebook és a táblagép hibrid változataként megjelenik az Office-t is tartalmazó komplett Windows 8 operációs rendszerrel futó „laplet”. Az Acer az árfekvésről is közreadott némi információt, miszerint az alsó kategóriás „laplet” készülék ára az 599 és 799 dollár közé kerül, így közvetlenül versenyezhet az iPad legújabb változatával. A magasabb árfekvésű laplet készülék pedig annyiba fog kerülni, mint most az ultrabook, tehát 1000 dollárnál többe. Ezért az Apple helyzetét a Windows 8-ra tervezett táblagépek a kínált élmény és az árfekvés miatt csak részint fogják érinteni. A Microsoftnak azért jelent előnyt a Windows 8, mert végre jelentős kitettséget hoz számára abban az érintőképernyős szegmensben, ahol pillanatnyilag nincs is jelen. Azaz nagyot nyerhet, de semmi vesztenivalója nincs.
Mire számíthatunk?
Úgy véli az elemző, hogy amennyiben az Apple nem rukkol ki egy kisebb iPaddal, akkor a Kindle alsókategóriás hegemóniájából fog darabkákat lefarigcsálni, de az alsó- és középkategóriás táblagépek között a cég domináns szerepe megmarad. A Windows 8 viszont a jelenleg uralkodó Android bánatára a táblagépek felső kategóriájában szerez majd vezető szerepet, így a táblagépek piacát a két domináns erő, az Apple és a Microsoft osztja fel egymás között, ami már egyszer a PC szegmensben, bár fordított előjellel, de megtörtént.
Ráadásul az Apple sikereinek kisugárzó hatásaként még a hagyományos PC piaci részesedését tekintve is előretörhet a Microsofttal szemben, és ha a Windows 8 nem ismétli meg a Vista kálváriáját, akkor a Microsoft minden fronton egyszerre támadva, az okostelefon szegmensben is előreléphet.
A Google-ra és az Amazonra az Android csökkenő jelenléte nem azonnal hat majd, hiszen a táblagépek piacára csak hosszú távú stratégiai célok miatt ruccantak ki, nyereségükből ez a szegmens nem képvisel jelentős hányadot. Másrészt viszont a második táblagépes csata a Microsoft és az Apple számára több előnyt is hozhat. És hogy mi következik azután, ki tudja? -következtet Matt Bolduc.